Doorgaan naar artikel
Yakuza: Like a Dragon PlayStation 5-versie
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

Yakuza: Like a Dragon is nog steeds een fantastische game. Als we specifiek kijken naar de upgrades voor de PlayStation 5, dan is het niet zo dat deze versie het uiterste uit de nieuwe Sony-console weet te persen.

Yakuza: Like a Dragon verscheen eind vorig jaar al voor meerdere platformen, waarbij de next-gen-versie exclusief was voor Microsoft-consoles. In een bijzondere vorm van exclusiviteit moesten eigenaren van een PlayStation 5 tot begin deze maand wachten voor ook zij aan de slag mochten met de verbeterde versie. Wij zijn hiermee aan de slag gegaan en hebben gekeken of de upgrade het wachten waard is. Wil je weten wat we van de game inhoudelijk vonden, dan raden we je aan om de review van Thom nogmaals te lezen.

In Like a Dragon kruip je in de huid van Ichiban Kusaga, een nieuwe protagonist, waarmee de serie dus afscheid neemt van Kazuma Kiryu. Deze frisse wind doet de serie goed en wordt ook meteen gebruikt om het vechtsysteem op de schop te nemen: voor het eerst in de serie is die turn-based (beurtelings). De nieuwe protagonist maakt het ook voor nieuwkomers makkelijk om deze generatie in te stappen, zonder daarbij bang te zijn al te veel gemist te hebben.

Wanneer we kijken naar welke verbetering we het meest kunnen waarderen, dan is het wel dat de laadtijden praktisch zijn verdwenen. Het maakt dat de game gewoon veel vlotter aanvoelt en je nooit meer het gevoel hebt eindeloos naar een laadscherm te turen. Iets waar ontwikkelaars nog wel iets op moeten vinden zijn bijvoorbeeld de samenvattingen wanneer je je laatste savegame opnieuw laadt. Op de PlayStation 4 had je tijd zat om dit op je dooie gemak door te lezen, maar door de laadtijden is het hier onmogelijk om meer dan twee regels te lezen. Luxeproblemen zullen we het maar noemen.

Yakuza: Like a Dragon combat 1

In de PlayStation 5-versie krijg je ook de keuze tussen een hoge resolutiemodus of “normaal”. En hoewel die eerste er ietsje strakker uitziet, geven wij zelf toch de voorkeur aan de normale modus, die bij andere games meestal “performance” wordt genoemd. De resolutie wordt een stukje lager, maar de game draait dan wel op 60 frames per seconde. Het is als je dat eenmaal speelt, lastig om te bedenken waarom we als consolegamers zo lang genoegen hebben genomen met 30 frames per seconde: de actie gaat veel vloeiender over je scherm en het geheel wordt een stuk prettiger om naar te kijken.

Ook de graphics zelf hebben een kleine opfrisbeurt gehad, al is het niet wereldschokkend allemaal. De belichting en particle effects zijn een stukje beter en ook in de gezichten van de personages is iets meer detail te bespeuren. Wel blijft het zo dat de animaties er bij vlagen een beetje onhandig uitzien en nog steeds zie je her en der textures met een te lage resolutie.

Een van de meest besproken zaken bij de PlayStation 5 is natuurlijk de geavanceerde DualSense-controller. Helaas weet Yakuza: Like a Dragon ook hier eigenlijk maar weinig, of eigenlijk niets mee te doen. Het maakt de game er niet slechter op, maar wij denken dat juist een bijzondere game als Yakuza met al zijn fratsen leuke dingen had kunnen doen met de DualSense. Een gemiste kans dus.

Yakuza: Like a Dragon blijft in de kern een prima game en de verbeteringen in de PlayStation 5-versie maken het vooral prettiger om het spel te ervaren. Heb je hem al eens uitgespeeld op de Xbox One of PlayStation 4, dan is er weinig reden om dat nogmaals te doen op je nieuwe console, maar mocht je nog niet aan Yakuza begonnen zijn, dan is dit wel het moment om in te stappen.