Pokémon TCG: Battle Academy
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Pokémon TCG: Battle Academy is een toffe kans om als nieuwe liefhebber van Pokémon-kaarten het spel echt te leren kennen.

Pokémon bestaat dit jaar vijfentwintig jaar en alhoewel de videogames natuurlijk het meest bekend zijn, bestaan ook de Pokémon-kaarten alweer even lang. In de afgelopen kwart eeuw is er een hoop veranderd in het spel en zijn er natuurlijk een hoop nieuwe spelers bijgekomen, maar is het dan nog wel makkelijk om er mee te beginnen? Voor net als bijna alles geldt dat ‘doen’ de belangrijkste stap is, maar dit doen wordt volgens de makers met de Pokémon TCG: Battle Academy nog net even makkelijker. Wij gingen er mee aan de slag om te kijken of dit ook echt zo is.

Wie de doos openmaakt ziet dat er meer is dan een aantal kaarten. Zo zitten er drie volledige decks (sets kaarten die je voor een potje nodig hebt) in van Charizard, Pikachu en Mewto. Daarnaast zit er zoals je eigenlijk zou verwachten bij een bordspel ook echt een bord in. Wanneer je normaal een standaard-deck koopt met Pokémon-kaarten dan zit daar ook altijd een uitvouwbaar-deel bij, wat als speelveld gebruikt kan worden. In dit geval krijg je dit als echt bord en dat is iets positiefs, want die papieren speelvelden zijn nogal aan slijtage onderhevig en dat is het bord veel minder. En het bord is ook nog eens heel overzichtelijk. Normaal staan de speelvelden vol toffe grafische zaken, maar die leiden juist voor de nieuwe speler alleen maar af.

Het spel is natuurlijk bedoeld om je te leren hoe je de Pokémon Trading Card Game kunt spelen en dat is dan ook precies wat het doet. De handleiding leert je stap-voor-stap de verschillende decks kennen zodat je steeds meer ervaring in het spel krijgt. Dit doet de Pokémon TCG: Battle Academy dan ook echt heel goed. De eerste twee decks, Pikachu en Charizard, zijn vooral bedoeld om het spel te leren kennen aan de hand van basisregels. Mewtwo daarentegen is juist voor de wat meer complexe onderdelen. Iets wat je natuurlijk van deze Pokémon mag verwachten. Na een aantal uurtjes spelen merk je ook mede dankzij deze opbouw dat je het spel echt onder de knie krijgt.

Dat de Pokémon TCG: Battle Academy dus doet wat je hoopt, is goed nieuws! Maar wat ook echt belangrijk is, is de kwaliteit van het spel. Nu zijn de Trading Card Game-items die je normaal krijgt al van een goede kwaliteit, maar dat is nu dankzij het stevige bord en de doos nog echt een niveautje hoger. Zelfs zo hoog, dat je je weleens afvraagt waarom niet alle decks altijd standaard zo’n doos krijgen.

De Pokémon TCG: Battle Academy is de perfecte manier voor nieuwe spelers om in te stappen in de wereld van de Pokémon-kaarten. Het begeleid je goed, laat je echt groeien en bovenal is het totaalplaatje zeer goed. Eigenlijk is er dan ook niets wat echt tegenvalt aan het spel, behalve dat gevorderde spelers er weinig aan hebben.