Tales from the Borderlands Switch-versie

Tales from the Borderlands blijft nog steeds een van de beste Telltale-games. De Switch-versie voegt weinig toe, maar mocht je dit spel nog niet hebben gespeeld, dan is dit je kans.

Wij moeten nog steeds wennen aan het feit dat Telltale Games niet meer bestaat. Het was de studio die ons games bracht als The Walking Dead, Batman: The Telltale Series en The Wolf Among Us. Vlak na het sluiten van de deuren van de studio, verdwenen hun titels ook uit de verschillende digitale winkels. Gelukkig kwamen de meeste spellen in 2019 weer beschikbaar, maar op Tales from the Borderlands hebben we wat langer moeten wachten. In februari van dit jaar verscheen de game weer voor de PlayStation, Xbox en pc. Inmiddels is er zelfs een Tales from the Borderlands Switch-versie en wij gingen daarmee voor jullie aan de slag.

Tales from the Borderlands draait natuurlijk voor het grootste gedeelte om het verhaal, dus daarom kunnen we daar niet te veel over vertellen. Het draait in ieder geval vooral om Rhys (Troy Baker), die werkt bij Hyperion, en oplichtster Fiona (Laura Bailey). In het begin van het verhaal proberen Fiona en haar zus Sasha een valse vault key aan Rhys te verkopen, maar dat gaat niet helemaal zoals gepland. Daarna begint het avontuur pas echt.

Als we meer over het verhaal zouden vertellen, dan verpesten we een deel van het plezier dus dat gaan we zeker niet doen. Maar neem van ons aan dat het een geweldig verhaal is dat gekenmerkt wordt door veel humor en geweldige personages. Loader Bot, Gortys en Handsome Jack zijn maar een paar van de vele personages die je na het spelen van dit avontuur niet snel meer zult vergeten. Het helpt natuurlijk ook wel dat een aantal van de stemmen wordt gedaan door bekende mensen: Troy Baker, Laura Bailey, Nolan North en Patrick Warburton. Ze geven de personages stuk voor stuk een eigen persoonlijkheid en dat zorgt ervoor dat je helemaal in het verhaal getrokken wordt.

Tales from the Borderlands speelt een beetje zoals elke Telltale-game: je krijgt om de zoveel tijd de mogelijkheid om een keuze te maken waardoor je het verhaal een eigen wending geeft. Daarnaast zit het ook nog eens vol met quicktime-events, waar je gelukkig lang genoeg de tijd voor krijgt. Het zorgt voor wat afwisseling tijdens het verhaal waar je uiteindelijk bijna tien uur mee bezig bent. Maar laten we eerlijk zijn, voor de gameplay speel je het spel niet.

Aangezien Tales from the Borderlands al uit 2014 komt, is het grafisch niet heel indrukwekkend. Het heeft het typische uiterlijk van een Telltale-game, waardoor het allemaal prima kan draaien op de Nintendo Switch. Toch zie je regelmatig een laadscherm voorbijkomen en is de duur van die schermen ook wat aan de lange kant. Natuurlijk zou dit spel veel soepeler draaien op een Xbox Series X, maar het spelen in handheld-modus is toch wel erg comfortabel bij zo’n soort game.

Tales from the Borderlands blijft nog steeds een van de betere Telltale-games en de versie voor de Nintendo Switch draait prima. Het voegt geen speciale functies toe en ook voor extra content hoef je het niet te doen. Maar mocht je het spel nog nooit gespeeld hebben, dan is dit je kans. Het is een heerlijk ontspannende game die uitermate geschikt is om in handheld-modus te spelen op de bank. Het verhaal blijft nog steeds erg goed, de personages zijn geweldig en het zit bomvol humor: wat wil je nog meer?