Black Legend

Black Legend is geen slechte game, maar het slaat qua uitvoering met elk onderdeel de plank net mis en daardoor is het ook vooral geen goede game. De kern van de gameplay is in orde en daarom kan het soms nog best interessant zijn, maar alles daaromheen is teleurstellend.

Warcave is een relatief kleine studio in België en zij komen nu met een duistere, ambitieuze, tactische RPG die zich ook in Vlaanderen afspeelt. Of dat een gegarandeerd succes is, lees je in deze review.

Black Legend speelt zich af in het zeventiende-eeuwse Vlaanderen. Het is gebaseerd op de geschiedenis, of liever gezegd op bepaalde manieren van denken die mensen in die periode hadden. Een gevaarlijke alchemist, Mephisto, heeft de stad Grant in een gevaarlijk mist gehuld. Jij bent een crimineel die in ruil voor gratie de stad betreedt om te proberen de boel op te lossen.

Je loopt simpelweg door de stad en wanneer je aanhangers van Mephisto tegen het lijf loopt, ontstaat er een gevecht. Dit gevecht is beurtelings, waarbij het speelveld is ingedeeld in vakjes en alle personages een aantal bewegingspunten hebben waarmee ze een afstand af kunnen leggen en ook actiepunten hebben om handelingen mee uit te voeren. Handelingen richten niet alleen schade aan, maar hebben ook effect op de “humores” van een persoon. Dit is een erg oude visie op de medische wetenschappen, waarbij volgens de Grieken vier temperamenten bepaalden hoe een persoon er aan toe was. Zo kunnen bepaalde aanvallen rode, witte, zwarte of gele temperamenten aan een persoon toevoegen. Vervolgens kan je met een “Catalystische Aanval” alle humores op een tegenstander gebruiken om een flinke hoeveelheid extra schade aan te richten.

Jammer is dat de makers het onnodig ingewikkeld hebben willen maken door bepaalde elementen met elkaar te laten werken (en andere weer helemaal niet). Als het nou om natuurlijke elementen gaat, dan kan je misschien logischerwijs bedenken dat water en vuur niet samengaan, maar het gaat hier puur om de kleuren. Je moet dus uit je hoofd leren dat Rubedo (rood) en Albedo (wit) niet samengaan en Nigredo (zwart) en Ctrinitas (geel) ook niet. Het zorgt voor een soort rare diepgang, want het is niet echt diepgang te noemen: het is geen interessant iets om te leren, maar het voelt als huiswerk dat je op een papiertje moet schrijven en naast je moet leggen voor als je het even niet weet.

Wel tof hieraan is dat het ervoor zorgt dat je moet kijken naar wat voor klassen je in je groep soldaten meeneemt en wat voor vaardigheden (en dus kleuren) zij hebben. Als al je vier personages alleen maar zwarte temperamenten aan kunnen richten, dan kom je nergens. Op deze manier zorgt dit systeem toch voor de diepgang en het feit dat je uit vijftien verschillende klassen kan kiezen maakt de gameplay als losstaand onderdeel zeker interessant genoeg. Klein nadeel: alhoewel het een gaaf gevoel is wanneer je je groep helemaal uitgerust hebt met sterke krijgers, pestmeesters en meer, is het in het begin bijzonder saai wanneer je met de paar beginklassen aan het spelen bent.

De gameplay is losstaand dus interessant, maar niet interessant genoeg om een verder erg gebrekkig spel overeind te houden. Het concept van het verhaal is erg tof en lekker duister, maar dialogen zijn saai, traag en ongemakkelijk en de stad zelf ziet er niet mooi uit. Zelfs de combat heeft een groot probleem in de uitvoering: alle animaties zijn behoorlijk traag en zodra je de doorspoelknop indrukt om het sneller te laten verlopen, komen er allemaal technische problemen om de hoek kijken. Denk aan personages die een kant oplopen die ze helemaal niet op horen te lopen en meer. Het zijn allemaal logische dingen als je je bedenkt dat Black Legend door een kleine studio is gemaakt, maar alles bij elkaar opgeteld maakt het van Black Legend gewoon een teleurstellende ervaring.

Black Legend is een verzameling ontzettend toffe ideeën die allemaal tekortkomen. De combat is op zich best leuk voor de doorzetter, dus mocht je helemaal uitgehongerd zijn voor een tactische RPG, dan kan je Black Legend zeker een kans geven. Voor de rest van ons zijn er simpelweg veel betere games binnen het genre.

Black Legend is voor deze review gespeeld op pc. De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch pc, PlayStation 4 en Xbox One.