SaGa Frontier Remastered
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Dankzij de extra content is SaGa Frontier Remastered een fantastische manier voor zowel de fans van de reeks als hardcore JRPG-fans om de game opnieuw te beleven. Voor nieuwkomers is deze game wellicht veel te ouderwets en te ingewikkeld om er echt van te kunnen genieten.

Nadat eerder al Romancing SaGa 2 en Romancing SaGa 3 van een remaster werden voorzien, is het nu de beurt aan de in 1997 verschenen SaGa Frontier. De remaster van deze JRPG (Japanse RPG) heet, hoe kan het ook anders, SaGa Frontier Remastered en is nu eindelijk ook voor ons Europeanen te spelen.

In SaGa Frontier kies je uit een van de zeven protagonisten en beleef je hun persoonlijke verhaal. Deze remaster voegt daar nog een achtste hoofdpersonage aan toe. De verhaallijn van Fuse werd in het origineel geschrapt, maar is nu alsnog te spelen. Verder heeft de ontwikkelaar nog enkele geschrapte scenario’s van een aantal andere protagonisten toegevoegd, alsook de mogelijkheid om de speelsnelheid te verhogen, is er een New Game+-modus toegevoegd en is het grafische gedeelte in een HD-jasje gestopt. Voor de fans van weleer is SaGa Frontier Remastered dus een fantastische manier om de game opnieuw te beleven.

Net als met Romancing SaGa 3, geldt ook voor SaGa Frontier Remastered dat de game voor nieuwkomers waarschijnlijk veel te ouderwets zal zijn. Zo is er bijvoorbeeld geen plattegrond aanwezig en zal je dus een beetje op goed geluk door de verschillende ‘kerkers’ moeten bewegen, hopende dat je het juiste pad hebt gekozen. Soms kom je vijanden tegen die veel te sterk voor je zijn en die jouw team zonder problemen afslachten. Dit zorgt dan ook voor het nodige trial-and-error en het is dan ook raadzaam om je voortgang veelvuldig op te slaan. Gelukkig heeft deze remaster nu de mogelijkheid om je voortgang automatisch op te slaan, dus vaak hoef je niet hele grote stukken opnieuw te doen als je een keer vergeet om je voortgang handmatig op te slaan.

Ook het gevechtssysteem kan de nodige frustratie opleveren. De enige manier om de statistieken van je personages te verhogen of om nieuwe vaardigheden en magische spreuken te leren, is door het winnen van gevechten. Maar, hoe vaker je een bepaalde vijand hebt verslagen, hoe sterker deze wordt in je volgende ontmoeting. Je bent dus op een dun koord aan het balanceren tussen het verbeteren van je personages en het moment dat een bepaalde vijand veel te sterk voor je wordt. Ook dit resulteert in het nodige trial-and-error.

Dankzij het toevoegen van de geschrapte content en verbeteringen aan de user interface en gameplay, is SaGa Frontier Remastered een fantastische manier om de game opnieuw te beleven, maar voor nieuwkomers is het waarschijnlijk veel te ouderwets en ingewikkeld. Voor hen zijn de hedendaagse JRPG’s een stuk toegankelijker.

SaGa Frontier Remastered is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is daarnaast verkrijgbaar voor Nintendo Switch, pc, iOS en Android.