Doorgaan naar artikel
The Elder Scrolls Online: Blackwood, hét instapmoment voor nieuwkomers?
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

The Elder Scrolls Online: Blackwood maakt de nodige veranderingen om veel duidelijker en vriendelijker te zijn voor haar beginners. Daarnaast geven onze eerste stappen in Cyrodiil ons de indruk dat dit een mooi thuiskomen gaat zijn voor fans van Oblivion én mensen die de klassieker nog nooit geprobeerd hebben.

The Elder Scrolls Online is alweer zeven jaar uit en er zullen genoeg mensen zijn die benieuwd zijn geweest naar dit avontuur, maar denken dat ze de boot hebben gemist of zijn geïntimideerd door de grote wereld en alle uitbreidingen. Daarom kijken wij naar het aankomende hoofdstuk, The Elder Scrolls Online: Blackwood, met de vraag of dit een goed instapmoment is voor nieuwkomers.

We hebben de mogelijkheid gehad om een presentatie bij te wonen van Creative Director Richard Lambert en hebben daarnaast vroegtijdig toegang gekregen tot de previewserver van Blackwood. Maar wat is Blackwood eigenlijk?

Blackwood is het aankomende hoofdstuk van de MMORPG The Elder Scrolls Online, waarin spelers afreizen naar Cyrodiil. Cyrodiil klinkt misschien bekend en dat komt omdat het het land is waar het fantastische The Elder Scrolls IV: Oblivion zich afspeelt! Het verhaal van Online speelt zich een flink tijdje voor de gebeurtenissen van Oblivion af, maar desalniettemin is het een fijn thuiskomen voor fans van de klassieker.

The Elder Scrolls Online is altijd vrij uniek geweest voor beginners. Dat komt omdat spelers met een nieuw personage beginnen bij het laatste hoofdstuk dat ze in bezit hebben. Heb jij alleen het basisspel, dan begin je gewoon bij het oorspronkelijke begin. Heb je Greymoor, het hoofdstuk van het afgelopen jaar, dan begin je in het land Skyrim. Heb je de introductiemissies (ofwel de tutorial) gedaan? Dan kan je alle hoofdstukken die het spel rijk is in verschillende volgordes spelen. Alhoewel dit erg tof is, want het geeft je veel keuze, zorgt het ook voor de nodige verwarring. Je hebt bijna een heel boekwerk aan online informatie nodig om te bepalen welke content bij welk hoofdstuk past en in welke volgorde je quests moet voltooien om dingen op een enigszins chronologische volgorde te ervaren.

Daarnaast is er veel verschil tussen de introductiemissies van verschillende hoofdstukken. De tutorial als je bij Skyrim begint is al een stuk beter dan de tutorial van het oorspronkelijke spel uit 2014. We vroegen Richard Lambert hier ook naar en hij gaf aan hiervan geleerd te hebben. Door de jaren heen heeft Zenimax Online steeds beter geleerd wat de essentiële vaardigheden en trucjes zijn die spelers moeten leren tijdens een tutorial, alsook wat de juiste lengte van de introductie is. Zo merkten ze dat een veel te groot percentage van de spelers afhaakten bij de oorspronkelijke tutorialmissies, omdat het simpelweg te lang duurde voordat ze in de echte wereld gegooid werden.

Gelukkig is hier een oplossing voor in de vorm van een heel nieuwe introductiegebiedje: elk personage begint met deze tutorial, maakt niet uit welk hoofdstuk je in je bezit hebt. Het is kort maar krachtig en het is licht en kleurrijk in plaats van de duistere gevangenis waar je meestal in begint. Het allerbeste aspect is het einde van de tutorial, waarbij je in een grote kamer terechtkomt met allemaal portalen. Hier wordt uitgelegd dat je naar allerlei uithoeken van Tamriel (de wereld) kan teleporteren en er wordt zelfs kort uitgelegd wat je allemaal kan doen. Hierdoor is het meteen duidelijk dat er een boel verschillende verhalen zijn om te ervaren en kan je makkelijk kiezen waar je zin in hebt. Wil je bij het begin beginnen om alles lekker op chronologische volgorde te gaan spelen? Dat kan makkelijk. Wil je meteen naar Cyrodiil om het nieuwste avontuur te ontdekken? Ook dat kan. Of wil je Elsweyr met al haar draken doorspelen? Ja, ook dat kan.

Het zal voor de veteranen en misschien ook voor de ontwikkelaars zelf misschien als een heel kleine verbetering lijken, maar de ervaring voor beginners is hierdoor zoveel malen beter. Je snapt meteen waar je heen kan gaan en waarom, in plaats van dat je net zoals wij gigantisch uitgebreide schema’s hebt moeten gebruiken om erachter te komen wat wat is. Mocht je het spel altijd al een kans willen geven, ofwel omdat je van MMO’s houdt, ofwel omdat je gewoon van RPG-verhalen houdt, dan lijkt Blackwood inderdaad een prefect moment om dit te doen. Voor console-eigenaren is het ook goed om te weten dat er mooie updates aankomen voor de PlayStation 5 en Xbox Series X|S.

We zullen bij de uiteindelijke release van het hoofdstuk veel uitgebreider ingaan op Cyrodiil en het nieuwe verhaal dat erbij hoort, maar we hebben onze eerste stappen in dit nieuwe oude land al genomen en het ziet er fraai uit, al helemaal als je fan van Oblivion bent. Meteen kom je de stad Leyawiin tegen en het is erg leuk om door een moderne versie van deze nostalgische plek te mogen lopen.

Het moge duidelijk zijn: wij kijken enthousiast uit naar de release van The Elder Scrolls Online: Blackwood op 1 juni en als jij het spel nog moet proberen, zou jij misschien ook wel enthousiast moeten zijn!