Poker Club
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

De technische problemen, rommelige presentatie en het gebrek aan een actieve community zorgen ervoor dat Poker Club behoorlijk teleurstelt en het eigenlijk weinig zin heeft om deze game nu nog aan te schaffen.

Poker Club verscheen bijna zes maanden geleden rond de launch van de PlayStation 5 en Xbox Series X|S. Inmiddels heeft de pokergame de nodige updates gehad en daarom schuiven we nu toch eens aan aan deze pokertafel om te zien of het nu nog de moeite waard is voor een aanschaf.

Je begint Poker Club door je eigen pokerprof aan te maken. Helaas zijn de hoeveelheid opties voor het aanmaken van je personage een beetje karig. Je kunt uit een vijftal verschillende gezichten en nog wat haarstijlen, haarkleuren en oogkleuren kiezen en dat is het wel een beetje. Verder zijn er nog wat extra kledingstukken, zonnebrillen, tattoos en voorwerpen voor op de pokertafel te ontgrendelen. Niet echt heel erg bijzonder dus.

Qua hoeveelheid content is het ook niet heel bijzonder, maar op zich wel genoeg. De game focust zich volledig op de meest bekende pokervariant, namelijk Texas Hold’em. De hoofdmoot is de Poker Tour. Hierin speel je een aantal events, variërend van cashgames tot toernooien. Bij elk event heb je een aantal uitdagingen om te voltooien. Denk bijvoorbeeld aan het winnen van een aantal handen (potjes), het uitschakelen van andere spelers of het winnen van een x-aantal chips (speelfiches). Heb je genoeg uitdagingen voltooid, dan ontgrendel je weer een aantal nieuwe events.

Naast de Poker Tour kun je ook gewoon een losse cashgame of toernooi spelen en het is tevens mogelijk om je bij een pokerclub aan te sluiten of er zelf een op te richten. Hiermee kan je samen met je vrienden of wildvreemden de beste pokerclub proberen te worden. Al is er verder niet heel veel bijzonders aan deze functie te merken. Om de club in level te laten stijgen, zal je de nodige chips af moeten staan aan de club, maar er valt verder weinig te winnen aan het levelen van je pokerclub. Je krijgt wat extra’s voor de dagelijkse beloning als je inlogt en er zijn nog wat exclusieve voorwerpen om te ontgrendelen en dat is het wel.

Dan het pokeren zelf. Met elke handeling die je verricht tijdens het pokeren, ontvang je een aantal ervaringspunten (XP), waarmee je je aangemaakte personage in level kunt laten stijgen en daarmee weer de nodige kledingstukken en voorwerpen ontgrendeld. Helaas is er nergens te zien hoeveel XP je al verdiend hebt en hoeveel je er nog nodig hebt om een level te stijgen.

Poker Club draait op de Unreal Engine en dus ziet de game er zeker niet slecht uit. Je kan ervoor kiezen om de actie van bovenaf op de pokertafel te richten of door de ogen van je aangemaakte pokerspeler. Dat laatste is natuurlijk het leukst. Je kan om je heen kijken en ziet de actie van dichtbij. Op de achtergrond gebeurt ook het een en ander. Zo speelden we bijvoorbeeld in een café waar een aantal mensen aan de bar zitten en er een potje poolbiljart wordt gespeeld. Zodoende is er wel iets meer sfeer aanwezig, al merkten we snel dat dit slechts een paar animaties zijn die telkens herhaald worden.

Helaas heeft de game nog de nodige technische problemen en voelen de animaties een beetje houterig aan. Zo komt het vaak voor dat de big blind al gecalled wordt of er een raise wordt gedaan, terwijl twee spelers hun chips voor de small blind en big blind nog op tafel moeten leggen. Er is weinig interactie tussen de spelers zelf. Ze staren toch vooral voor zich uit en gaan af en toe even verzitten. Ook de animaties bij het winnen van een potje zien er nogal kolderiek uit. Helaas lijkt er verder ook niet echt een actieve community te zijn. We speelden vaak tegen computergestuurde tegenstanders en slechts af en toe kwam er een menselijke speler bij. Er zijn slechts een paar tafels voor cashgames beschikbaar (met elk verschillende bedragen voor de inleg) en toernooien worden al helemaal niet meer gespeeld.

Op de vraag of het nu nog zin heeft om Poker Club aan te schaffen kunnen we stellig in zijn: nee, eigenlijk niet. Er zijn nog steeds de nodige technische problemen, de presentatie ziet er rommelig uit en er lijkt niet echt (meer) een actieve community te zijn. En pokeren is toch het leukst tegen menselijke tegenstanders.

Poker Club is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One en pc.