Resident Evil Village

De 25ste verjaardag van de serie wordt met Resident Evil Village op een geweldige manier gevierd.

Dit jaar bestaat de Resident Evil-franchise 25 jaar en dat kunnen de dames en heren bij Capcom natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. Er zijn al verscheidene films, series en een VR-editie van Resident Evil 4 aangekondigd, maar we trappen het jaar af met het hoofdgerecht in de vorm van Resident Evil Village. De game was een van de meest toonaangevende spellen tijdens de presentatie van de PlayStation 5, dus dat schept dan ook verwachtingen. Of deze worden waargemaakt, lees je in deze recensie.

Village is een rechtstreeks vervolg op deel zeven, waarin we kennismaakten met Ethan en Mia Winters. Na de afschuwelijke gebeurtenissen in dat deel, hebben beiden eindelijk een soort van rust gevonden in Oost-Europa en zijn ze inmiddels ouders geworden van dochtertje Rose. Het duurt echter niet lang tot alles weer hopeloos misgaat en Rose ontvoerd wordt. De zoektocht naar zijn dochter leidt Ethan al snel naar een onheilspellend dorpje met een evenzo onheilspellend kasteel. De omgeving zucht onder de aanwezigheid van weerwolven en in het kasteel wonen vampiers. Al deze magische wezens lijken te luisteren naar de geheimzinnige Mother Miranda.

Net als Resident Evil 7, spelen we ook in dit deel weer vanuit de eerste persoon. Hoewel we zelf meer fan zijn van het derdepersoonsperspectief zoals we dat kennen uit de delen daarvoor, zorgt het wel weer voor een extra beklemmende sfeer en zijn de schrikmomenten een stuk intenser. De gameplay weet een goede balans te vinden tussen actie en de bekende Resident Evil-puzzels, waarbij je de omgeving uitpluist op zoek naar sleutels en andere objecten, waarmee je weer deuren opent naar nieuwe gebieden en ruimtes. Wat dat betreft is het vooral vrij herkenbaar wat je allemaal doet tijdens de game. Ook de stukken waarin je achterna wordt gezeten door onverslaanbare eind- en tussenbazen zijn weer aanwezig. Hoewel het allemaal traditioneel aanvoelt, werkt het allemaal wel weer uitstekend en zorgt het voor voldoende variatie.

Natuurlijk speel je een Resident Evil-game natuurlijk vooral voor de horror en het verhaal en dat is ook dit keer weer dik in orde. Vooral de bazen blinken uit in creativiteit. Waarschijnlijk ken je Lady Dimitrescu en Heisenberg al wel uit de trailers, maar er zijn er nog een paar meer. Er zijn een aantal gebieden in de game met elk een eigen afgezant van Mother Miranda. Wat dat betreft doet Village qua structuur sterk denken aan Resident Evil 4. Sowieso lijken de makers sterk geïnspireerd door dat deel, gezien de bovennatuurlijke thema’s en vijanden.

Het zou geen Resident Evil-game zijn, waneer er ook niet wat absurde zaken in verwerkt zijn. Wat te denken van de “merchant” die je her en der tegenkomt en waar je je wapens kunt upgraden en resources kunt kopen. Hij heeft bijvoorbeeld een kamertje in het kasteel van Dimitrescu om de een of andere reden die voor ons niet duidelijk is. Wel zijn we blij dat hij er is, maar de logica is ver te zoeken. Ook is het blijkbaar normaal dat een geamputeerde hand binnen no-time weer aangezet wordt met behulp van wat helend water. We zijn het natuurlijk wel gewend van de serie, maar het is wel iets waar je doorheen moet kunnen kijken.

Waar Resident Evil Village nog het meest in uitblinkt zijn de werkelijk prachtige graphics. De game profiteert geweldig van de kracht van de nieuwe consoles en trakteert ons op fraaie raytracing-effecten in een 4k-resolutie en dat allemaal op een bijna constante 60fps. We wisten natuurlijk al dat de RE-engine mooie plaatjes op het scherm kon toveren, maar dit is nog echt weer een flinke schep bovenop wat we bijvoorbeeld gewend zijn van de remakes van deel twee en drie. Vooral de verschillende omgevingen zijn een lust voor het oog. Ook geluidstechnisch staat de game zijn mannetje en dat maakt het audiovisueel een van de beste nextgen-titels tot nu toe.

Resident Evil Village is een geweldig nieuw deel in de serie die zeker de fans goed zal bekoren. Audiovisueel is het een pareltje en de dames en heren van Capcom hebben er weer een mooie freakshow van weten te maken met vele memorabele momenten.

Wij speelden Resident Evil Village op de PlayStation 5. De game is daarnaast beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One en pc.