HP Pavilion Gaming 16 – Een degelijke en goede laptop
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

De HP Pavilion Gaming 16 is een degelijke en goede laptop die zeker waar biedt voor zijn geld. Goede specs, (bijna) voldoende aansluitingen en een strak uiterlijk maken hem tot een goed apparaat. Het enige wat ontbreekt, is een echt indrukwekkend scherm. Dit doet wel iets af aan de uiteindelijk beoordeling, maar zeker niet heel veel.

Alhoewel HP zich vooral met hun Omen-reeks richt op gamers, is dat niet de enige lijn die die focus kan hebben. Ook Pavilion toont zich al enkele jarig actief. Van deze reeks hebben wij recent de HP Pavilion Gaming 16 mogen testen, een op het eerste gezicht stabiele en degelijke laptop, maar is dat ook echt zo?

Pavilion staat bekend als een degelijke lijn van HP en dat is deze laptop dan ook zeker. Niet alleen ziet hij er bijna uit als een zakelijke uitgave, hij voelt ook aan alsof hij niet zomaar kapot te krijgen is. Dit komt doordat de laptop massief is en onderdelen niet makkelijk buigen. Of hij echt tegen een stootje kan hebben we niet getest, maar hij lijkt er wel voor gemaakt. Ook qua batterij is de laptop erg netjes. Gemiddeld gaat de laptop ongeveer vijf uur mee en in besparingsmodus zelfs nog iets langer. En als hij eenmaal leeg is, laad je hem in relatief weinig tijd op. Als je bijvoorbeeld tijdens het reizen in een restaurant zou lunchen, is dit vaak meer dan voldoende tijd hiervoor.

Vooral qua uiterlijk gaat dit echt op. Wanneer je niet weet dat het een gaminglaptop, betreft dat zal je dit niet aan de buitenkant opmerken. En laten we duidelijk zijn, dat is een pluspunt. Je kunt de laptop nu bijvoorbeeld ook gebruiken voor werk of school (zonder op te willen vallen). Als je een laptop zou willen die wél opvalt qua uiterlijk, dan kies je bij HP eigenlijk altijd voor Omen. Verder is de laptop aan de buitenkant vrij compleet. Dat geldt zowel voor de aansluitingen als de knoppen. Ondanks dat het bijvoorbeeld geen 17″-scherm is, is er wel een Numpad aanwezig.

Op het gebied van aansluitingen is de HP Pavilion Gaming 16 dus ook goed voorzienend. Alles wat een gamer nodig heeft, inclusief audio- en netwerkaansluiting, vind je op de laptop. Jammer is wel dat je slechts één HDMI-poort hebt. De USB-C-Poort kan eventueel als tweede HDMI-poort dienen, maar daar heb je dan wel weer extra aansluitingen voor nodig. Gelukkig is het ontbreken van een tweede HDMI-poort geen zwaarwegend nadeel.

Over de kwaliteit van de laptop kunnen we absoluut niet klagen. De specificaties zijn hoog, met een tiende generatie I7 en 16GB RAM. Dit laatste is meer dan voldoende om veel games op goede kwaliteit mee te draaien, maar ook om de laptop voor andere zaken te gebruiken. Ook foto- en videobewerking draaien moeiteloos op de laptop. Dat kan natuurlijk bijna niet anders voor deze prijs, maar het is toch fijn om te zien!

De afmetingen van het scherm van de HP Pavilion Gaming 16 zijn bijzonder te noemen. Meestal is de afmeting 15″ of 17″, maar deze laptop gaat hier tussen zitten. Als we dan toch iets te klagen hebben is het misschien wel dat het scherm geen 4K-scherm heeft. Alhoewel dit de vermoedelijke prijs een stuk hoger zou maken en je echt pas profijt hebt bij een veel groter scherm, is het toch iets waar gamers over het algemeen veel waarde aan hechten.

Het belangrijkste is natuurlijk, hoe is het om te gamen op de laptop. Met dank aan de goede specificaties (waar je hierboven meer over leest), kunnen de nieuwste games goed mee. Zelfs als je de instellingen van een game op de hoogst mogelijke settings zet, dan komt de laptop er mee weg. Er is wel een ander probleem op dat moment, namelijk het geluid dat de koeling maakt. De ventilator begint dermate hard te blazen dat dit stoort.

Waar de batterij het normaal prima volhoudt, is dat wanneer je gamet een stuk minder. Alhoewel het dan nog altijd een uur of twee is, is dit niet ideaal. De vraag is natuurlijk wanneer je echt op batterij moet gamen, maar toch is het juist dat wat een laptop in combinatie met gamen uniek maakt. Je kunt op echt hoge kwaliteit spelen in bijvoorbeeld de trein.

De HP Pavilion Gaming 16 is een mooie en degelijke laptop, die van buiten een zakelijke uitstraling heeft, maar gaming ademt zodra je hem opstart. Aan bijna alle voorzieningen is gedacht. Zowel qua aansluitingen, specificaties als knoppen. Het enige echte minpunt is dat het scherm niet echt uitblinkt. Er is namelijk geen 144hz- of 4K-mogelijkheid aanwezig.