Days Gone pc-versie

Er is veel aandacht gestoken in de pc-versie van Days Gone en dat maakt het tot de beste manier om dit verhaal mee te maken.

Inmiddels alweer twee jaar geleden bespraken we Days Gone in onze review voor de PlayStation 4. We waren er toen positief over, maar meldden dat er wel de nodige vervelende bugs waren en dat het grafisch geen hoogstandje was. Vanaf nu kan je ook de Days Gone pc-versie gaan spelen en wij kijken voor je of deze minpuntjes zijn weggewerkt.

Voor wie de PS4-versie niet heeft gespeeld of gewoon niet weet waar het over gaat: in Days Gone speel je als Deacon St. John, een man die aan het begin van een zombie-uitbraak zijn vrouw kwijtraakt en later leert dat het kamp waar zij verbleef is vernietigd. Vervolgens wordt het spel twee jaar doorgespoeld en voeren Deacon en zijn goede vriend Boozer vooral rottige klusjes uit in ruil voor gunsten.

Zodoende ga je op stap met je motor in het bosachtige landschap van Days Gone en daar ontvouwt zich een bijzondere ervaring voor de speler. Het is aan de ene kant een game met een grote kaart die je misschien doet denken aan een Assassin’s Creed, met allerlei punten om te verkennen en taken om je zo een weg te werken naar dat hogere voltooiingspercentage. Aan de andere kant is het een heftig geheel met een emotioneel verhaal waar je doorheen gesleept wordt.

We gaan het verder niet al te veel over de inhoud van het spel zelf hebben, maar vooral over de port naar de pc. Het is jammer dat een gewilde feature als Ray Tracing ontbreekt en misschien zal dit voor sommige mensen zelfs wel een dealbreaker zijn. Toch kunnen wij niet anders dan zeggen dat de pc-versie een fraaie verbetering is. Een intens avontuur als deze verdient het om zo mooi mogelijk op 144fps gespeeld te worden. Waar je zou denken dat een hoge framerate vooral van belang is bij actievolle games als Devil May Cry, draagt het bij een horrorachtige omgeving enorm bij aan de sfeer. Elke beweging van zowel de Freakers (de zombies) als van Deacon komt geloofwaardiger over en daarom zit je er middenin. Ga je liever voor de hoogste resoluties, dan is ook 4k60fps een waar lust voor het oog.

De foto-modus is weer terug en beter dan ooit tevoren. Er is een “Super Resolution” toegevoegd. Hiermee kan je het spel normaal helemaal niet draaien, maar speciaal voor de foto’s wordt alles dan veel mooier weergegeven dan je pc normaal aan zou kunnen. Dit is een geweldige toevoeging voor de gamefotografen, waar er een hoop van zijn.

Misschien wel het belangrijkste van een port, al helemaal naar de pc, is de performance. Een detail dat veel mensen misschien over het hoofd zien, is het menu voor de grafische instellingen. Dit is bijzonder fraai gedaan bij Days Gone: het is een klein meesterwerkje en zou moeten dienen als een voorbeeld voor elk dergelijk menu voor pc-games in de toekomst. Je krijgt tijdens het instellen van de verschillende grafische mogelijkheden, een live-beeld van de game waarbij je kan zien wat voor verschil het maakt als je een bepaald effect hoger of lager zet. Tegelijkertijd laat het continu de performance van je computer zien, zodat je makkelijk kan bekijken of bepaalde instelling je framerate verbeteren en hoe. Het is misschien een relatief klein detail, maar het geeft aan dat er tijd en moeite is gestoken in deze port en het verbetert de gebruikservaring enorm.

Bugs waren nog wel eens een dingetje bij de launch van Days Gone. Als genoeg mensen maar genoeg uur gaan steken in het spelen van een openwereld-spel, dan ga je hoe dan ook wel de nodige rare dingen tegenkomen. Wij zijn met best wat uurtjes echter helemaal geen storende bugs tegen het lijf gelopen en kunnen dan ook veilig concluderen dat er in ieder geval veel minder bugs aanwezig zijn dan bij de launch van de PlayStation 4-versie.

Inhoudelijk is het natuurlijk niet veranderd ten opzichte van de originele release, maar de Days Gone pc-versie is wel in behoorlijk veel opzichten verbeterd. Grafisch is het een juweeltje, de instellingen zijn bijzonder goed gedaan, de verbeterde foto-modus is tof en bugs zijn absoluut niet meer zo’n groot probleem als twee jaar geleden. Mocht je dit verhaal nog niet eerder ervaren hebben, dan is deze nieuwe uitgave een uitstekend moment als je een fan bent van de openwereld-zombiesfeer.

Deze review gaat specifiek over de pc-versie van Days Gone. De game is ook verkrijgbaar op PlayStation 4.