New Pokémon Snap
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

New Pokémon Snap is een plaatje van een game. Het is een spel dat eigenlijk door iedere Pokémon-liefhebber gespeeld zou moeten worden.

Het is ondertussen alweer even geleden dat New Pokémon Snap in de winkels is verschenen en in onze One Minute Review hebben jullie al een mini-review van ons kunnen bekijken. Uiteraard nemen we jullie ook nog graag mee in een volledige review, hier op NWTV.

Liefhebbers van de Pokémon-games weten dat er normaal maar één echt doel is in het spel: Gotta Catch ‘em All (vang ze allemaal), maar in New Pokémon Snap is dat nu net niet het doel. Met een camera en een paar hulpmiddelen ga je op pad door verschillende gebieden (onder andere een jungle, een woestijn en een strand) voor het perfecte plaatje. In tegenstelling tot een gewone Pokémon-game loop je niet zelf. Het is dan ook, zoals ze dat noemen, een on-rails-game.

Dit is wel een belangrijk detail. Want hou je juist van vrijheid, dan is dit vermoedelijk niet jouw spel. Het voordeel is echter juist dat je je volledig kan focussen op de foto. Je weet ook bijvoorbeeld steeds beter wanneer die ene Pokémon die ene actie doet, doordat de levels iedere keer hetzelfde zijn. Overigens heb je nog wel wat onderscheid, want met je meegenomen voorwerpen kun je wel degelijk interactie uitlokken.

Wat heel goed werkt in New Pokémon Snap is dat het spel een goede opbouw kent die niet te snel, maar ook niet te traag is. In het begin krijg je steeds meer middelen om je foto’s te verbeteren en de Pokémon beter in beeld te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een scanner waar sommige Pokémon op reageren, of een appel waar ze naartoe lopen. Daarnaast word je steeds beter naarmate je levels vaker opnieuw speelt. Natuurlijkerwijs leer je dan bijvoorbeeld hoe die bepaalde Pokémon maar heel kort in beeld is of wat je moet doen voor het perfecte shot.

Voor de afwisseling binnen hetzelfde gebied heb je tevens ook nog je level per gebied. Als je level hoger wordt voor een gebied, gaan de Pokémon ook anders op je reageren. Dit komt doordat de Pokémon vertrouwd met je raken, maar ook doordat ze zien dat je meer ervaring hebt. Leuk is dat je hierdoor ook de eerdere gebieden gewoon kunt blijven spelen.

Heb je eenmaal het perfecte plaatje geschoten, dan is het aan de professor om deze te beoordelen. Dit gebeurt op twee manieren. In eerste instantie krijgt een foto één tot vier sterren toegekend. Alle vier de niveaus zijn belangrijk, want je moet van alle vier een foto hebben. Welke ster een foto krijgt zie je overigens al voor de beoordeling en is meestal afhankelijk van hoe zeldzaam het gedrag van een Pokémon op de foto is. Wat voor ster (en hoeveel punten) zie je echter nog niet direct. Gelukkig is dit een van de onderdelen waar je steeds beter in wordt naarmate je meer speelt.

Grafisch is het spel echt een pareltje. Natuurlijk kunnen we bij iedere Switch-game wel zeggen dat het niet mee kan met de nieuwe consoles van Microsoft en Sony, maar dat is ook helemaal niet nodig. Dit is toch de meest gedetailleerde Pokémon-game ooit. Niet heel gek natuurlijk, want de wereld is veel kleiner dan die van Sword en Shield, maar hopelijk is dit wel alvast een blik in de toekomst.

Wat opvalt is dat ondanks de prachtige werelden, er weinig aandacht is besteed aan de conversaties. Dit is wat ons betreft ook het enige echte minpunt. De animaties op de achtergrond herhalen zich zeer regelmatig en ondanks dat de personages soms een woordje zeggen, wordt het meeste geschreven. Dat is jammer: beide zaken zijn weliswaar niet bepalend voor de gameplay, maar had wel beter uitgewerkt kunnen worden.

De speelduur is zeker lang genoeg. Je kunt namelijk altijd nog op zoek naar die net iets betere foto. Daarnaast heb je bijvoorbeeld de levels per gebied die steeds hoger worden en zijn er een hoop opdrachten. Alhoewel de originele Pokémon Snap ook zeer goed beoordeeld werd, was de grootste kritiek dat het spel amper speelduur had. Een beetje speler was er in zes uur doorheen en dan had je alles gedaan. Bij New Pokémon Snap schijnt dat je om absoluut alles te doen toch wel een uur of dertig bezig bent.

New Pokémon Snap is een zeer leuke en uitdagende game die op heel veel vlakken uitblinkt. Grafisch is het prachtig en je hoeft je geen moment te vervelen. Het enige jammere is dat de conversaties minder zijn dan de rest, maar gelukkig doet dit niet af aan de gameplay.