Metro Exodus: Complete Edition

De grafische verbeteringen van de Enhanced Edition voor pc zijn een waar feest voor het oog. Het maakt de al intense ervaring, nog wat intenser. Let wel op de belachelijke minimumeisen voor je pc.

Het jaar 2019 was een mooi gamejaar en daarom vergeten mensen nog wel eens dat Metro Exodus verscheen en een bijzonder toffe game was. Voor de mensen die het spel toen gemist hebben, is er nu ook de Metro Exodus: Complete Edition. Dit is een uitgave met alle DLC en tevens is ook de Enhanced Edition verschenen die het spel een stuk mooier maakt voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc. De Enhanced Edition is verder een gratis upgrade, maar is het enige dat echt veranderd is en dus wat we voornamelijk in deze recensie gaan bespreken.

Bij de pc-versie zijn de grafische mogelijkheden een stuk meer uitgebreid met de Enhanced Edition, dan bij de PlayStation 5 en de Xbox Series X|S die later deze maand verschijnt. Wij hebben de pc-versie onder handen genomen en zullen dan ook voornamelijk de veranderingen op dit platform bespreken. Wil je weten of het spel zelf de moeite waard is, dan kan je beter even onze review uit 2019 teruglezen.

De Enhanced Edition, is met name interessant voor mensen die een Nvidia-videokaart hebben. De game maakt gebruik van DLSS 2.0 (een manier om hogere resoluties te renderen dan eigenlijk mogelijk zou moeten zijn voor jouw set-up) en een geavanceerde manier van Ray Tracing, wat met name de belichting enorm te goede komt.

Metro Exodus is een intense game die heel erg gaat om midden in de beleving zitten. Daarom komen de grafische verbeteringen extra ten goede in deze game. Hyperrealistische lichtval zorgt ervoor dat je nog net wat extra op je hoede bent tijdens de vele stealth-secties die de game rijk is en het maakt de al macabere omgevingen, nog net wat ongemakkelijker. Het is allemaal zo ongelooflijk mooi, dat je regelmatig even stopt om om je heen te kijken en te genieten van wat je allemaal ziet.

Een minpunt is dat de vereisten voor je systeem echt bizar hoog zijn en we hebben van meerdere bronnen vernomen dat als je niet aan deze eisen voldoet, dat het spel niet eens opstart. Zelfs bij systemen die alle moderne games op 144fps draaien, kan dit het geval zijn. Check dus vooral goed of je aan de eisen van de Enhanced Edition voldoet, voordat je speciaal hiervoor het spel aan gaat schaffen.

De DLC-pakketten die bij de Complete Edition komen zijn tof en zijn vooral meer content voor de mensen die de basegame mooi vinden. Verwacht geen gameveranderende dingen te vinden in deze hoofdstukken, maar vooral een nieuw stukje verhaal en meer van hetzelfde. Hier is helemaal niets mis mee: de standaardervaring van Metro Exodus is sterk.

De overdreven hoge eisen mogen de pret niet drukken: het is een waar feest voor het oog en het is op pc zo’n groot verschil, dat we zelfs zouden zeggen dat het de moeite waard is om Exodus nog een keer ervoor door te spelen. Verder heeft de game helemaal geen aanpassingen gekregen, dus verwacht op dat vlak vooral niets.

Metro Exodus: Complete Edition is beschikbaar pc. Het komt later deze maand ook beschikbaar voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S.