Mario Golf: Super Rush

Mario Golf: Super Rush is een erg leuke golfgame voorzien van het welbekende Nintendo-sausje. Zeker in multiplayer meer dan de moeite waard.

Al sinds jaar en dag maakt Mario sportieve uitstapjes tussen het redden van prinses Peach door. Zo zagen we hem al karten, tennissen, deelnemen aan de Olympische Spelen en voetballen. Ook golf is voor Mario geen vreemde sport en er zijn in het verleden al meerdere games geweest waarin hij het op de groene weiden opnam tegen zowel zijn vrienden als vijanden. De laatste keer was al een tijd geleden, dus werd het hoog tijd voor Mario om zijn golftas er weer bij te pakken in Mario Golf: Super Rush.

De game bestaat uit een tweetal hoofdcomponenten waarvan de Avontuur-modus de eerste is waar de meeste spelers in zullen duiken. Na het aanmaken van een Mii-personage begin je aan het avontuur dat je langs verschillende werelden en golftypes zal leiden, terwijl je al spelende steeds verder ingewijd wordt in de sport en natuurlijk de Nintendo-saus die daaroverheen gegoten is.

De Avontuur-modus is bijzonder leuk en weet je in het juiste tempo nieuwe zaken bij te brengen, zodat het niet overweldigend wordt. Ondertussen blijft alles ook lekker gevarieerd door de verschillende varianten van golf die je speelt en de wisselende omgevingen die je het steeds een stukje lastiger maken. Waar het nog aardig rechttoe, rechtaan begint met wat realistische golfbanen, wordt je al snel getrakteerd op obstakels die je het golfleven zuur maken.

Ondertussen krijg je ervaringspunten door te spelen en die kun je weer inzetten om je personage beter te maken op verschillende vlakken. Het is niet bijzonder diepgaand, maar leuk genoeg om de aandacht erbij te houden.

Nadat je klaar bent met het avontuur (of de modus hebt overgeslagen) is het natuurlijk tijd om je golf-skills te testen tegen anderen en ook hiervoor biedt Mario Golf: Super Rush meer dan genoeg mogelijkheden. Zo kun je deelnemen aan de standaard golf-modi, maar zijn er ook nog wat alternatieve opties, waarvan wij Vlaggenjacht de leukste vonden. Hier speel je in een arena tegen drie andere tegenstanders en wie het eerst drie van de negen holes weet te putten, heeft gewonnen. Ondertussen kun je elkaar het leven zuur maken met bijvoorbeeld bommen en ligt de omgeving sowieso bezaaid met allerlei bekende Mario-obstakels. De chaos tijdens die potjes is echt genieten en dat maakt het wat ons betreft misschien wel de leukste modus in het spel.

Als we naar het traditionele golfen kijken, dan speelt Mario Golf ook hier een prima partij. De besturing is te vergelijken met die van bijvoorbeeld Everybody’s Golf, waarbij je met een slagmeter de kracht en curve bepaalt van je drive. Hierbij moet je rekening houden met de wind, met welke club je speelt en eventuele obstakels die je op je weg vindt. Eenmaal op de green is het de bedoeling om rekeninghoudend met hellingshoek en wind de juiste kracht te bepalen voor je put. Gelukkig krijg je hierbij ook duidelijke indicatoren om het wat makkelijker voor je te maken. Wat dit betreft doet Super Rush niet iets dat we al niet eerder hebben gezien, maar dat is geen probleem. Het is daarnaast ook nog mogelijk om de Joy-Con te gebruiken om een daadwerkelijke golf-swing te maken, wat natuurlijk het meest realistisch is. We vonden dit echter dusdanig lastig onder de knie te krijgen dat we na niet al te lange tijd weer teruggingen naar de besturing met de knoppen en pookjes.

Super Rush zou geen Mario-titel zijn als er ook niet wat gekkigheid aan de sport zou zijn toegevoegd en dat is ook hier het geval. De titel is gebaseerd op een aparte golf-variant die niet om het aantal slagen gaat, maar om tijd. Elke speler slaat af en moet zo snel mogelijk de bal zien te putten. Een slag kost je 30 seconden, waarna je als een malle achter de bal aanstormt om deze zo snel mogelijk weer verder te slaan. Hier komt ook meteen de eerste aanvulling naar voren in de vorm van een Super Dash, waarbij je ten koste van je energiemeter een supersprint kunt doen, waarbij je je tegenstanders waar mogelijk aan de kant beukt en ze dus extra tijd kwijt zijn op weg naar de hole. Daarnaast kun je met een speciale slag ook het spel van je tegenstanders saboteren. Zo kun je met onder andere Mario de andere ballen aan de kant blazen wanneer je eigen bal landt en Bowser Jr. kan weer een rookgordijn rondom de hole maken, zodat je niet kunt zien hoe hard en onder welke helling je de bal moet slaan. Deze power-ups zijn een prima toevoeging, zonder dat ze een te grote impact op het spelen zelf hebben.

Naast Super Rush is het natuurlijk ook mogelijk om wat meer standaard golf te spelen en de power-ups zelfs uit te schakelen. Op die manier is er eigenlijk voor ieder wat wils en kun je alles precies zo instellen zoals jou dat op dat moment het beste uitkomt.

Mario Golf: Super Rush is zowel off- als online te spelen, waarbij het lokaal wel jammer is dat je maar met twee spelers de Super Rush-modus kunt doen. Wil je die met zijn vieren doen, dan zul je een extra Switch-systeem moeten hebben. Online werkt ook vlekkeloos en daar heb je die beperking vanzelfsprekend niet.

Uiteindelijk is Mario Golf: Super Rush gewoon weer een solide sportgame in Nintendo-stijl die je, zeker in multiplayer, weer van de nodige uren plezier gaat voorzien.

Wij speelden Mario Golf: Super Rush op de Nintendo Switch. De game is exclusief voor dit platform