Olympic Games Tokyo 2020

De grafische stijl is tof en ook de geboden sporten zijn leuk om te spelen, al bieden ze erg weinig diepgang. Daarnaast mist de game een aantal kansen wat betreft multiplayer.

Over een kleine maand is het alweer tijd voor het grootste sportevenement dat wij als mensheid kennen: de Olympische Zomerspelen. Natuurlijk hoort hier ook weer een officieel gelicenseerde game bij. Waar eerder Mario & Sonic altijd de festiviteiten regelden, heeft Sega er ditmaal voor gekozen om een wat realistischere insteek te nemen. Het resultaat ligt met Olympic Games Tokyo 2020 inmiddels in de winkel en wij gaan je in deze review vertellen of dit spel je zuurverdiende centen waard is.

Wanneer je de game voor het eerst start, valt meteen het vernieuwde uiterlijk op in positieve zin. De atleten blijven er wat cartoonesk uitzien, maar zien er nu daadwerkelijk uit als sporters en eigenlijk past dit ook een stuk beter bij het evenement. Daarnaast krijg je genoeg ruimte om je atleten helemaal naar eigen inzicht aan te passen, zowel qua uiterlijk als qua kleding. Hierbij heb je niet alleen de keuze uit serieuze outfits, maar we zien bijvoorbeeld ook piratenpakken en Sega heeft als knipoog zelfs een Sonic-pak toegevoegd.

Om al die outfits te verdienen, zul je je moeten gaan wagen aan de verschillende sportdisciplines die de game rijk is. Natuurlijk is het onmogelijk om alle sporten die tijdens de spelen de revue passeren een plekje te geven, dus Sega heeft gekozen voor een leuke mix van zowel team- als solosporten. Je hebt de keuze uit:

• hardlopen
  • hordelopen
  • voetbal
  • zwemmen
  • boksen
  • beachvolleybal
  • tafeltennis
  • tennis
  • bergbeklimmen
  • basketbal
  • kogelstoten
  • BMX
  • verspringen
  • estafette
  • honkbal
  • judo

Verre van compleet dus, maar alles bij elkaar genoeg om wat leuke avonden mee te beleven.

Met zoveel sporten ontkom je er natuurlijk niet aan dat er kwaliteitsverschil ontstaat en het voornaamste dat hier opvalt is het verschil in moeilijkheidsgraad. Waar we bij bijvoorbeeld rugby en kogelstoten met twee vingers in de neus een Olympische titel binnensleepten, was het bij bergbeklimmen bijna onmogelijk om de kwalificatierondes door te komen. Over het algemeen zijn de meeste sporten echter goed te doen met wat oefening.

Het voordeel is wel dat de instap bijzonder laag is. De sporten zijn zonder uitzondering met een paar knoppen te spelen en dat maakt dat vrienden die even langskomen het al snel op kunnen nemen tegen de wat meer doorgewinterde spelers. Wel is het jammer dat de diepgang ver te zoeken is en je dus weinig ruimte hebt om je sportieve prestaties te verbeteren, wanneer je de gameplay eenmaal onder de knie hebt.

Zoals gezegd is de gameplay niet bijzonder spannend en bijzonder herkenbaar als je al eens eerder een spel rondom de Olympische Spelen hebt gespeeld. Bij de duursporten is het zaak om zo snel mogelijk op de juiste knoppen te rammen en bij de andere niet-teamsporten is timing belangrijk. Het leukst uitgewerkt vonden wij zelf de verschillende teamsporten die eigenlijk zonder uitzondering prima zijn uitgewerkt. Tot slot heeft Sega nog voor elke sport een speciale actie toegevoegd die je in kunt zetten om de wedstrijd aan jouw kant te krijgen. Deze zijn precies sterk genoeg, zodat je wel een voordeeltje pakt, maar nooit allesbepalend zijn voor een wedstrijd.

Voor de alleenspeler heeft Olympic Games Tokyo 2020 bijzonder weinig om het lijf. Elk evenement bestaat uit een kwalificatieronde, een halve finale en een finale. Over het algemeen ben je niet veel tijd kwijt om de rondes door te gaan, mede door de vaak erg zwakke weerstand. In een middagje heb je dan ook wel overal een gouden plak te pakken en is er eigenlijk maar weinig reden om nogmaals de sporten in te duiken, tenzij je graag alle mogelijke extraatjes te pakken wil krijgen in de outfit-shop.

Als multiplayer-game krijgt het spel iets meer glans, al worden daar ook wat planken misgeslagen. Zo lenen games als deze zich natuurlijk perfect om met vier spelers tegelijk gespeeld te worden en eigenlijk is geen enkele toegevoegde sport ongeschikt voor deze vorm van multiplayer. Helaas is het in de woonkamer slechts mogelijk om met maximaal twee spelers te spelen, wat gewoon erg jammer is. Online wordt het aantal wel verhoogd naar vier, maar dit soort games vinden wij juist geschikt om met een groepje in de woonkamer te spelen. Een gemiste kans dus.

Alles bij elkaar denken we niet dat Olympic Games Tokyo 2020 je erg lang bij zal blijven en dat is jammer. Het spel heeft namelijk genoeg potentie om een van de tofste games rondom de Spelen te kunnen zijn. De grafische stijl is leuk en de balans tussen realistisch en speelsheid is goed. Wat het spel opbreekt zijn de matige diepgang in de verschillende sporten en het ontbreken van mogelijkheden om er een echt tof multiplayerfestijn van te maken. Ook voor de alleenspeler is wat uiteindelijk geboden wordt, maar erg weinig.

Wij speelden Olympic Games Tokyo 2020 op de Xbox Series X. De game is daarnaast beschikbaar voor de PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Google Stadia en pc.