YS IX: Monstrum Nox

YS IX: Monstrum Nox is een game vol tegenstellingen. Een interessant achtergrondverhaal, maar barslechte dialogen. Toffe gameplay, maar het spel oogt als iets dat je op de GameCube zou spelen. Door de vlotte actie kan je er toch genoeg plezier mee beleven.

YS IX: Monstrum Nox is al ongeveer een half jaar op PlayStation 4 te spelen in het Westen, maar is sinds kort ook op Nintendo Switch en pc beschikbaar gekomen. Wij zijn met de pc-versie aan de slag gegaan en vertellen je erover in deze review.

YS IX is een vrij raar fenomeen. Je hebt een relatief open wereld in de vorm van de stad Balduq, waar je wat rond kan lopen, over daken kan springen en allemaal subquests op kan pakken. Vervolgens activeert de Grimwald Nox, een soort vervloekte nacht waarbij zes uitgekozen mensen, de Monstrum Nox, transformeren om in deze alternatieve werkelijkheid monsters te verslaan en de mensen van Balduq te redden.

Niet alleen in de spelwereld zitten er zulke grote tegenstellingen, want ook qua kwaliteit voelt het als een ervaring vol met dingen die elkaar tegenspreken. Zo zien de personages er redelijk uit, maar lijken de omgevingen van de spel alsof ze uit het GameCube-tijdperk komen: het ziet er allemaal maar wat leeg en grauw uit.

Verhaaltechnisch idem. De achtergrond van de wereld zelf is interessant en zit vol met toffe personages, maar individuele dialogen zijn vaak ongelooflijk saai of voelen alsof ze door een zestienjarige zijn geschreven die denkt dat het gedicht op zijn Facebook heel diep is. Het is iets dat ervoor zorgt dat je gesprekken vaak graag over gaat slaan, terwijl personages een indrukwekkend achtergrondverhaal hebben. Het komt gewoon niet uit de verf.

De gameplay is een stuk meer solide. Zoals gezegd spendeer je een deel van je tijd in de open wereld en de rest van de tijd ben je bezig met het bevechten van monsters in de Grimwald Nox. De actie is heerlijk vloeiend en voelt een beetje aan als een vroegere Devil May Cry-titel. Je valt aan met vlugge aanvallen, kan ontwijken en met verschillende vaardigheden kan je je snel voortbewegen over een slagveld.

Het is een vrij fijne “gameplay loop”, een aantal gameplay-elementen die zich het hele spel door blijven herhalen. Je praat met mensen in de open wereld, je voert subquests uit voor mensen om de bevolking te helpen en je hebt filmpjes waarin je meer over de toch wel interessante wereld leert aan de ene kant. Aan de andere kant heb je lekker vlotte actie. De afwisseling is prettig en met name de snelle actie zorgt ervoor dat je niet snel verveeld raakt met YS IX: Monstrum Nox.

YS IX: Monstrum Nox is voor deze review gespeeld op pc. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Nintendo Switch, pc en Google Stadia.