Microsoft Flight Simulator

Microsoft Flight Simulator is een indrukwekkend staaltje techniek en voor piloten in de dop een geweldige simulator.

Sinds augustus vorig jaar kunnen pc-gamers met een goed uitgerust hardwarepakket al aan de slag met de nieuwste versie van Microsoft Flight Simulator. Daarbij was er al meteen de aankondiging dat het spel ook speelbaar zou worden op de nieuwste consoles van Microsoft: de Xbox Series X en S. Sinds 26 juli is het dan eindelijk zover en kunnen ook de consolebezitters het luchtruim kiezen op hun favoriete platform. Wij mochten een paar dagen eerder al aan de gang en gaan je nu vertellen of je dit moet checken als je in het bezit bent van een van de nieuwe consoles.

Het gaat te ver om Microsoft Flight Simulator een game te noemen, want dat is het eigenlijk niet. Alles draait erom om jou de beleving te geven die je normaal alleen krijgt na een dure opleiding als piloot. Je hebt je dan ook te houden aan de fysieke regels van je vliegtuig en de gangbare regels voor de luchtvaart.

Voor veel aspirant piloten is het genoeg dat je werkelijk elke vlucht in realtime kunt nabootsen. Wil je een lijnvlucht doen van London naar Amsterdam? Geen probleem. Wil je een intercontinentale vlucht naar Australië nabootsen en meer dan twintig uur achter het stuur van je Boeing 747 zitten? Net zo min een probleem. Ook gewone pleziervluchtjes om de omgeving te bewonderen zijn mogelijk. De enige beperking hierin is je eigen fantasie en het feit dat je enige vervoermiddel een vliegtuig is.

Gelukkig biedt Microsoft ook de mogelijkheid om wat vooropgezette vluchten uit te voeren die vooral draaien om de omgevingen die nauwkeurig zijn nagemaakt te ontdekken. Denk daarbij aan Yosemite park, de Petronas Towers en Mount Everest. Wanneer je daar rondvliegt zie je pas echt hoe indrukwekkend de game eruit ziet. De details zijn om door een ringetje te halen en misschien zijn dit wel de mooist graphics die we tot nu toe op de Series X hebben gezien.

Ook daarbuiten is de techniek bijzonder indrukwekkend. Dankzij Bing Maps is de hele wereld in kaart gebracht en Flight Simulator genereert als het ware de omgeving gebaseerd hierop. Het betekent dat wanneer je bijvoorbeeld over je geboorteplaats vliegt, je het wegennet volledig kunt volgen, inclusief kleine autootjes die zich hier verplaatsen. Je huis zal je hier helaas niet herkennen, omdat deze automatisch worden gegenereerd, maar niettemin is het zwaar indrukwekkend wat we te zien krijgen.

Wel komt deze grafische pracht met een kwaal en dat is dat de nagestreefde 30 fps bij vlagen niet gehaald wordt. Op pc’s was het al een enorm zware game en ook de Series X moet zich flink in het zweet werken om alles bij te benen. Gelukkig is het, ook vanwege het feit dat het eigenlijk best een relaxte aangelegenheid is, zelden erg storend.

Mocht je bang zijn dat het besturen van een vliegtuig te veel om het lijf heeft, dan zijn er gelukkig voldoende tutorials om je het vliegen eigen te maken. Buiten het feit dat dit je op weg helpt, is het ook gewoon erg interessant om te weten hoe het allemaal nu helemaal werkt in de luchtvaart. Je krijgt duidelijk uitleg waar alle metertjes en knopjes voor zijn en binnen no-time vlieg je moeiteloos je geplande route.

De bediening met controller is daarnaast prima te doen. Het is af en toe wat onhandig, zeker als je met de pointer vanuit de cockpit werkt, maar het voelt nergens als onnodig complex. Mocht je je ervaring wat willen verdiepen, dan is het ook mogelijk om een speciale controller aan te schaffen. Deze zijn ook gewoon beschikbaar voor consoles, waardoor je op ervaring niet hoeft in te leveren.

Microsoft Flight Simulator is niet voor iedereen en wie ook maar een klein beetje actie zoekt is hier aan het verkeerde adres. Toch loont het wel voor iedereen die een Xbox Series X of S en Game Pass heeft om het spel op zijn minst uit te proberen. Zoals gezegd ziet Flight Simulator er fantastisch uit en alleen daarom is het al de moeite waard. Mocht je daarnaast ook graag de piloot uithangen, dan mag je je helemaal in je handen knijpen, want dan staat je een fantastische editie te wachten.

Wij speelden Microsoft Flight Simulator op de Xbox Series X. De game is daarnaast speelbaar op de Xbox Series S en pc.