Azul
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Azul is een echt puzzelspel. Het is prachtig ontworpen en de regels zijn helder. Het is goed te spelen voor een beginner en blijft toch uitdagend voor een gevorderde speler. Er zit meer strategie in dan je op het eerste gezicht verwacht.

Azul viel in 2018 flink in de prijzen. Dit mooie spel van Next Move mochten wij nu ook uitproberen.

Toen Koning Manuel 1 van Portugal op bezoek was in het Alhambra in Spanje, vond hij de tegels (Azulegos) zo mooi dat hij zijn hele paleis in deze stijl heeft laten namaken. In Azul ben jij de persoon die dit paleis mag versieren met Azulegos. Maak jij een patroon met de mooiste plaatsing van de tegels? Dan haal jij de meeste punten en win je het spel!

Azul_Spelersbord Foto: Janneke Ooms-Janssen

Azul is een echt puzzelspel. In de eerste fase van het spel kies je om de beurt van een fabriek één soort tegels. De overgebleven tegels in de fabriek gaan naar het midden van de tafel. In het midden vormt een steeds grotere voorraad verschillende tegels met alle restanten uit de fabrieken. Zodra hier tegels liggen, mag je ook hier een tegelsoort van kiezen, in plaats van tegels uit de fabriek. Na het pakken van tegels plaats je deze op je spelersbord. Deze mag je op een patroonlijn leggen waar nog plek is. Er zijn vijf lijnen waar één tot vijf tegels op passen. Heb je drie tegels gepakt en leg je deze op een lijn waar maar twee tegels passen? Dan gaat het overschot naar de vloerlijn, maar dit levert je wel minpunten op. Kies dus strategisch jouw tegels uit! Hierbij moet je niet alleen rekening houden met wat er op je eigen spelersbord past, maar ook op wat er overblijft voor je tegenspeler. Door slim te kiezen kun je elkaar veel minpunten bezorgen.

Azul_Speloverzicht

In de volgende fase van Azul leg je per volle patroonlijn een tegel over op jouw muur in het paleis. Dit is de fase waarin je punten gaat verdienen. Als je de tegels aan elkaar legt, levert dit meer punten op aan het einde van het spel. Als je een hele verticale rij met tegels plaatst levert dit aan het einde van het spel extra punten op. De speler die het eerst een horizontale rij tegels heeft gelegd, eindigt het spel. Dit houdt echter niet in dat deze speler wint. Aan het einde van iedere ronde verdien je punten door gelegde tegels en minpunten door tegels op je vloerlijn. Aan het einde van het spel verdien je bonuspunten door naar de hele tegelmuur te kijken.

Azul_Tegelmuur Foto: Janneke Ooms-Janssen

Azul is een spel dat gemakkelijk te leren is. De handleiding is duidelijk en dit zorgt ervoor dat je snel kunt starten. Ondanks de heldere regels, is het halen van veel punten een echte uitdaging. Er zijn veel strategieën om uit te kiezen. Ga je vooral voor je eigen tegelpatronen of besteed je vooral aandacht aan het dwarszitten van je medespelers? Ga je voor setjes en verticale lijnen voor veel punten aan het einde van het spel? Of ga je voor de snelle punten en laat je de lijnen elkaar vooral kruisen? Je bent hier maximaal drie kwartier mee bezig en het is zowel met twee als meer spelers goed te spelen. Daarbij heeft Michael Kiesling voor een erg mooi ontwerp gekozen, helemaal in de stijl van het Alhambra. Het is een spel dat voor een beginner goed te spelen is en toch voor de meer ervaren spellenspeler uitdagend blijft.