Escape Room The Game Challenge
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Escape Room The Game Challenge is een kort puzzelspel voor als je jouw hersenen wilt uitdagen, maar niet veel tijd hebt. Het is een echt doorgeefspel, want bij het tweede spel kom je al dezelfde puzzels tegen als in het eerste potje. De raadsels zijn uitdagend, maar niet te ingewikkeld. Er is daarnaast een goede afwisseling van logische en creatieve raadsels.

Escape Room The Game Challenge is de nieuwste aanwinst in de Escape Room The Game-serie van Identity Games. Een kwaadaardig genie heeft je opgesloten en het is aan jou om je genialiteit te tonen. Kun jij rustig blijven onder druk en bedenk je slimme oplossingen? Dan laat het genie je gaan en win je Escape Room The Game Challenge.

Challenge_Game Foto: Janneke Ooms-Janssen

Escape Room The Game Challenge speel je in tien minuten, ongeacht met hoeveel personen je speelt. Er is een kaart aanwezig met de spelregels en hierop staat alles dat je nodig hebt. De regels zijn kort en overzichtelijk: in tien minuten probeer je zoveel mogelijk raadsels op te lossen. Je pakt een raadsel van de stapel en zegt het antwoord hardop. Met de decoder controleer je of dit antwoord juist is. Heb je het goede antwoord gezegd? Dan leg je de kaart op jouw stapel. Als het niet goed is, geef je de kaart aan een andere speler of je legt hem af. Na tien minuten tel je het aantal kaarten in jouw stapel, dat vormt jouw score. In ieder spel probeer je een betere score neer te zetten.

In het puzzelspel zitten 48 breinbrekers. Het is de bedoeling dat je in ieder spel jouw score verbetert, maar in het tweede potje kom je al uit bij de kaarten die je ook in het eerste spel hebt gezien. Er zitten leuke en uitdagende raadsels in deze challenge, maar jezelf écht uitdagen wordt door het beperkte aantal raadsels lastig. Een leukere optie is wellicht om het spel door te geven in een vriendengroep of familie, om te kijken wie de hoogste score kan halen.

Challenge_Decoder Foto: Janneke Ooms-Janssen

Deze editie speel je met één tot vier spelers. Bij sommige raadsels moet je vooral logisch nadenken, bij andere raadsels gaat het meer om creativiteit en ‘outside the box’ denken. Enkele raadsels doen daardoor wat flauw aan. Wel zorgen de creatieve uitdagingen ervoor dat je wat langer over een puzzel moet nadenken voor je antwoord geeft. Het hebben van bijvoorbeeld een rekenknobbel zorgt niet direct voor de winst. Escape Room The Game Challenge is een leuke uitdaging voor als je weinig tijd hebt. Het is een echt ‘doorgeefspel’ waarbij je jouw hersenen hard aan het werk moet zetten.