Final Fantasy Pixel Remaster (I, II, III)

Final Fantasy Pixel Remaster combineert fraaie audiovisuele verbeteringen met de nodige leuke extra's. Voor fans is het een fantastische manier om oude avonturen te herbeleven.

De aankondiging van Final Fantasy Pixel Remaster werd met flink veel scepsis ontvangen, niet helemaal onterecht. Eerdere remasters van met name de oudere Final Fantasy-delen zijn van wisselende kwaliteit geweest en in 2018 kwam nog een abominabele Chrono Trigger-port uit voor pc. Waarom we toch wel enthousiast zijn over de Pixel Remaster, lees je in deze review.

Alhoewel de Remaster uiteindelijk alle delen tot en met VI zal beslaan, komt het in verschillende pakketten uit en nu hebben we de eerste drie delen (I, II en III) om mee te spelen. Het is ongelooflijk logisch, maar laten we het toch nog even zeggen voor de mensen die minder bekend zijn met de games: het gaat hier om erg oude spellen. Final Fantasy komt alweer uit 1987 en zelfs met een poetsbeurt merk je dat gewoon nog. Je zal regelmatig moeten gaan grinden (het herhaaldelijk herhalen van dezelfde taken) om sterk genoeg te worden om verder te kunnen, of er zijn gewoon bizar veel gevechten in een kasteel te vinden.

Hier komt het nieuwe Auto-Battle-systeem om de hoek kijken. Voor makkelijke monsters die je al tig keren hebt verslagen, zorgt dit ervoor dat je gewoon kan relaxen tijdens het grinden. Je hoeft je geen zorgen te maken: het is niet alsof je het hele spel lang Auto-Battle aan kan laten en zo alle lastige eindbazen kan verslaan, het is echt puur een Quality-of-Life dingetje voor die monsters die je al uit je hoofd kent.

Andere Quality-of-Life-features zijn bijvoorbeeld de mini-map en auto-save. Met name die laatste is erg fijn. Een lastige vijand kan volledig uit het niets verschijnen in deze oudere games. Als je dan vergeten te saven was, kon je soms tientallen minuten of soms wel enkele uren aan voortgang kwijt zijn (zelf hebben we ook wel één of twee van zulke herinneringen). Omdat de game nu regelmatig zichzelf opslaat, moet je in het ergste geval alleen weer terug naar het begin van het gebied waar je was.

De graphics zijn een lastig punt. Dit is iets waar persoonlijke voorkeur een wel hele grote rol gaat spelen en veel mensen die opgegroeid zijn met de oude games, zullen het altijd problematisch vinden als hun vertrouwde pixel-art verandert. Hoe dan ook kan je veilig stellen dat de term Remaster de graphics niet genoeg eer aandoet. Hele nieuwe pixel-assets zijn gemaakt voor vrijwel alles dat je in de spellen ziet en het zorgt ervoor dat het allemaal verdraaid levendig oogt voor iets uit 1987. Waar je de originele Final Fantasy de vijanden nog bevocht in een zwart niets, brengen sfeervolle achtergronden de boel nu echt tot leven.

Combineer dit met de opnieuw gearrangeerde soundtrack en dan heb je een audiovisuele traktatie. Final Fantasy staat al tientallen jaren bekend om het hebben van de meest fantastische soundtracks in de hele gamesindustrie en het feit dat deze oude nummers weer een klein beetje gemoderniseerd zijn, is geweldig voor fans. Zelfs tijdens het schrijven van deze review, hebben we de game nog op de achtergrond aanstaan om via de Music Player naar deze hernieuwde meesterwerken te kunnen luisteren.

De Music Player is een toffe toevoeging, maar ook kan je via de Bestiary alle vijanden eens goed bestuderen. Daarnaast kan je vanuit het hoofdmenu ook nog Concept Art bekijken. Voor wie niet bekend is met geweldenaar Yoshitaka Amano: je moet dit zeker eens een kans geven. Zijn kunst is om van te smullen en je zal meteen begrijpen hoe Final Fantasy zo zijn eigen stijl heeft kunnen ontwikkelen.

De Final Fantasy Pixel Remaster is niets baanbrekends, maar brengt zonder twijfel genoeg veranderingen om een hele mooie manier te zijn om deze oude avonturen te herleven. Het is een fraaie combinatie van een stevige poetsbeurt en fijne extra’s. Kom maar op met IVV en VI!

Final Fantasy Pixel Remaster is voor deze review gespeeld op pc. De remasters zijn daarnaast verkrijgbaar op iOS en Android.