Push Your Family
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Push Your Family is een laagdrempelige game die zonder al te veel uitleg door iedereen is te spelen. Helaas is het veel van hetzelfde en heb je het al gauw gezien. Hopelijk kan de content in ontwikkeling zorgen voor meer variatie. Desalniettemin is het een leuke partygame voor nog geen tientje.

De nieuwe indiegame Push Your Family is afkomstig van een Nederlandse studio en kan zowel voor irritatie als leuke momenten zorgen. Het doel van de game is in ieder geval zorgen voor veel chaos in de familie en dat lukt vrij aardig.

Met Push Your Family wilden de ontwikkelaars zorgen dat het spel toegankelijk zou zijn voor iedereen en dat betekend dat het doel en de besturing laagdrempelig moet zijn. Als we kijken naar de besturing dan is ze dat zeker gelukt. Je hebt namelijk enkel de mogelijkheid om te lopen, te springen en te duwen. Hiermee wordt voorkomen dat de nieuwelingen niet overrompeld worden door allerlei knoppencombinaties of vingervlugge momenten op tientallen knoppen. Mede hierdoor wordt het ook aantrekkelijk in elke leeftijdscategorie.

Push Your Family

Het doel van het spel is even simpel als de besturing. Je dient namelijk zoveel mogelijk rondes als winnaar uit de bus te komen om de titel op je te kunnen nemen. Elk spel bestaat uit meerdere rondes die elke beurt anders zijn en ook erg kort kunnen zijn. Je dient namelijk alle familieleden uit te schakelen zodat je als enige overblijft of het einddoel hebt behaald. Om je familieleden uit te schakelen kan je ze simpelweg het water in duwen, maar je kan ook gebruik maken van allerlei onderdelen die zijn verspreid in de map. Je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de tegenstander wordt overreden of dat deze wordt weggeslagen.

Push Your Family

Tegelijkertijd moet je natuurlijk ook opletten dat de vijand niet hetzelfde bij jou doet, maar je moet ook ogen in je achterhoofd hebben om de arena zelf in de gaten te houden. Zo kan het zijn dat er verschillende kanonnen klaar staan om zo nu en dan een kanonskogel door de arena te schieten. Deze hectiek kan zorgen voor hilarische momenten, vooral wanneer je speelt met je eigen familie of vrienden in een lokale multiplayer. Er is ook een online multiplayer aanwezig waarin je met maximaal drie andere deelnemers het tegen elkaar opneemt. Het doel blijft hetzelfde alleen dan speel je tegen onbekende spelers. Dit maakt het spel direct een stuk minder leuk omdat je hier juist die interactie mist wanneer je je broertje of zusje voor de trein hebt geduwd om het spel uiteindelijk te winnen. Ook is het af en toe nog weleens lastig om online een goede lobby te vinden waar drie andere spelers in zitten of om überhaubt een lobby te vinden.

Push Your Family

Er is ook nog een Quarantaine-modus aanwezig. Hierin is het de bedoeling dat je het huis volledig hebt schoongemaakt voordat je het huis verlaat. Deze opdracht heeft elk familielid en dat staat natuurlijk weer garant voor chaos. Het valt niet mee om spullen op te ruimen of schoon te maken wanneer je door andere familieleden het hele huis door wordt geduwd. Degene die uiteindelijk als eerste het schone huis verlaat is de winnaar. Er zijn nog meer modi aanwezig waarbij het vaak gaat om als laatste over te blijven of om bepaalde opdrachten als eerste uitgevoerd te hebben. Er zijn in totaal acht verschillende personages uit de familie te selecteren en zijn er flink wat speelvelden beschikbaar. De ontwikkelaars hebben overigens wel al te kennen gegeven dat er nog meer in ontwikkeling is en dat er in de toekomst dus nog meer content wordt toegevoegd. Hopelijk zal er ook voor wat meer variatie en uitdaging worden gezorgd want vooralsnog is het veel van hetzelfde, waardoor het snel gaat vervelen.

Op grafisch gebied is Push Your Family geen hoogstaande game, maar dat is in deze ook totaal niet erg. De cartoonachtige omgevingen en personages zien er grappig uit en zijn net als de andere elementen in het spel erg laagdrempelig. Ook dit maakt het weer geschikt voor alle leeftijden met of zonder game-ervaring. De minimale besturing laat toch af en toe nog wat te wensen over. Zo blijkt het af en toe toch een hele opgave om de raar lopende familieleden de goede richting in te sturen en werkt het duwen niet altijd even fantastisch.