Kena: Bridge of Spirits

Kena: Bridge of Spirits doet op gameplaygebied weinig vernieuwends, maar de rest is meer dan de moeite waard. Vooral de prachtige graphics vallen op!

Toen we de aankondiging zagen van Kena: Bridge of Spirits waren we meteen verkocht. De prachtige graphics en het mysterieuze verhaal trokken meteen en het is een game die we nauwlettend in de gaten hielden. Inmiddels ligt het spel in de digitale winkel (een fysieke release volgt later) en kunnen we zien wat er is geworden van deze veelbelovende titel.

Het verhaal draait om Kena, een gids die de geesten van overleden personen begeleidt naar het hiernamaals. Ze is op zoek naar een heilig altaar in de bergen, maar om daar te geraken, zal ze eerst de wereld moeten bevrijden en de aanwezige geesten verder moeten helpen. De wereld is namelijk gecorrumpeerd door een duistere kracht. Het hoe en waarom, daar kom je gaandeweg het spelen zelf achter en het zou zonde zijn om meer te verklappen dan we hierboven doen. Je krijgt in ieder geval een mooi en meeslepend verhaal voorgeschoteld dat je van begin tot eind geboeid houdt.

Dat verhaal wordt daarnaast nog eens verteld in waanzinnig mooie graphics. Kena is een van de mooiste games die je kunt spelen op je PlayStation, al komt dit vooral door het design van de personages en de wereld. Het oogt allemaal alsof het uit een Pixar-film is weggelopen en dat is een groot compliment. Zeker de schattige Rot, die Kena helpen in haar strijd, zijn een lust voor het oog en toveren telkens weer een lach op je gezicht als ze voorbijkomen in een tussenfilmpje.

Ook qua audio is het allemaal bijzonder fraai, waarbij vooral de muziek opvalt. Het maakt Kena tot een audiovisueel feest en eigenlijk alleen al reden genoeg om de aanschaf te rechtvaardigen.

Wat dat betreft staat die kwaliteit een klein beetje in schril contrast met de gameplay: die is namelijk vooral weinig spannend te noemen. Kena is een typische 3d-action-adventure die behoorlijk retro aanvoelt. Je verkent de wereld, waarbij je af en toe op wat tegenstand stuit. Ons bekroop heel erg het Beyond Good & Evil-gevoel en het doet sowieso erg denken aan games uit vorige generaties. Dat is op zich niet erg, maar de tijd heeft niet helemaal stil gestaan en er zijn inmiddels genoeg games die de verschillende ingrediënten van de gameplay al wel beter hebben gedaan.

Het vechten bestaat uit de basisingrediënten zoals een snelle, minder krachtige aanval en een zware, maar tijdrovende aanval. Daarnaast is het zaak om de klappen die je tegenstanders uitdelen te ontwijken door opzij te springen. Later komen hier nog onder andere een pijl en boog bij, maar alles bij elkaar is het niet heel vernieuwend.

Wat de makers van Ember Lab wel goed hebben gedaan is de variatie in tegenstanders. Telkens wanneer je op tegenstand stuit, bestaat dit uit verschillende samenstellingen van tegenstanders die allemaal een andere aanpak vereisen. Zo zul je bij sommige vijanden bijvoorbeeld eerst het schild moeten breken voordat je ze uit kunt schakelen. De vijanden komen tevoorschijn uit rode bollen en het is dan ook zaak deze zo snel mogelijk uit te schakelen om de aanwas aan nieuwe vijanden een halt toe te roepen. Als je dat eenmaal hebt gedaan, dan keert de omgeving terug naar haar prachtige, groene zelf.

Tijdens het vechten krijg je ook hulp van de Rot: kleine schattige wezentjes die je vindt tijdens je avontuur. Deze kun je de opdracht geven om vijanden aan te vallen en ze worden ook gebruikt om de rode bollen in de omgeving kwetsbaar te maken, zodat Kena ze uit kan schakelen.

Alles samen maakt dat de gevechten dynamisch aanvoelen en ook een zekere planning vereisen. Het is wel zo dat het op den duur wat repetitief aan gaat voelen.

De Rot helpen je ook om puzzels op te lossen. Zo kunnen ze zware objecten voor je verplaatsen, of op afstand corruptie verwijderen uit de wereld, zodat je het pad weer verder kunt vervolgen. Ook hier geldt weer: er gebeurt weinig spannends, maar het werkt.

Kena: Bridge of Spirits is een uitstekende eerste game voor het kleine Ember Lab. Vooral het verhaal en het prachtige audiovisuele aspect zijn indrukwekkend. Gameplaytechnisch is het allemaal wat minder spannend, maar het werkt goed genoeg om er flink plezier aan te beleven.

Wij speelden Kena: Bridge of Spirits op de PlayStation 5. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.