Iron Harvest Complete Edition (consoleversie)
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

De consoleversie van Iron Harvest heeft de nodige problemen, maar het verhaal, de personages en extra content die de Complete Edition met zich meebrengt zorgen ervoor dat we ze grotendeels voor lief kunnen nemen.

De pc is natuurlijk het domein voor Real-time Strategy-games. De combinatie van de muis en toetsenbord zorgt voor een vloeiende besturing en dat is een stuk ingewikkelder voor elkaar te krijgen met een controller. Het is dan ook altijd een risico om een RTS naar de console te brengen. Dat het goed kan uitpakken heeft onder andere Microsoft al bewezen. Zij wisten hun shooter Halo redelijk succesvol om te toveren in een RTS met de twee Halo Wars-delen. Het vorig jaar verschenen Iron Harvest gaat dit nu ook proberen met de Complete Edition van de game.

Met de Complete Edition krijg je naast de basisgame ook alle uitgebrachte extra content die sinds de lancering is verschenen. Er zitten onder andere twee extra campagnes in (Ursonia en Rusviet Revolution) en zijn er nieuwe skirmish-maps toegevoegd. De Ursonia-campagne draait om Amerika die een supermacht wil worden door nieuwe gebieden te veroveren. Het wordt aangeraden om eerst de campagne van Polania te hebben uitgespeeld voordat je aan deze nieuwe campagne begint. In Rusviet Revolution zien we de duistere organisatie Fenris een nieuwe move maken voor hun zucht naar werelddominantie. Om spoilers te vermijden wordt aangeraden om alle drie de originele campagnes voltooid te hebben.

Voor een meer inhoudelijke blik op het verhaal en de gameplay van Iron Harvest verwijzen je graag naar de originele recensie. In deze review gaan we het vooral over de overzetting van de besturing naar de controller hebben.

Helaas is de overzetting van de besturing niet geheel vlekkeloos verlopen. Het begint al met het selecteren van manschappen. Dit gebeurt met de schouderknoppen zodat je simpel tussen je verschillende eenheden kunt wisselen. Het probleem is alleen dat je hiermee niet meerdere manschappen tegelijk kunt selecteren. De enige mogelijkheid die je hebt is om al je units te selecteren via de rechterschouderknop. Dit kan natuurlijk goedgemaakt worden door je soldaten in een bepaalde groep te plaatsen en de consoleversie van Iron Harvest heeft deze optie. Alleen werkt dit niet goed. Je kan namelijk slechts een enkele soldaat in een groep plaatsen (hiervoor worden de vier richtingen op de d-pad gebruikt). Heb je een soldaat in een groep geplaatst, dan zal de volgende geplaatste soldaat die eerste er weer uithalen.

De problemen met het selecteren en groeperen van troepen zorgt vooral voor frustraties in missies waar je een basis kunt bouwen en daarmee dus ook de vijandige basis moet uitschakelen. Hier krijg je de mogelijkheid om meer manschappen onder je hoede te hebben dan in de andere missies. Wil je dan bijvoorbeeld de vijandelijke basis vanuit meerdere posities aanvallen en tevens je eigen basis laten bewaken voor eventuele tegenaanvallen, dan is dit een hels karwei om dat voor elkaar te krijgen. Er is wel een omweg beschikbaar: wanneer je niets geselecteerd hebt, dan kan je door de B-knop (cirkeltje op PlayStation) in te drukken alle troepen selecteren die op dat moment op je scherm zichtbaar zijn. Het is zeker niet ideaal, maar iets is toch beter dan niets.

Ook op technisch vlak zijn er de nodige problemen. Door de linkertrigger in te drukken krijg je een cirkelmenu te zien van waaruit je de nodige orders aan een soldaat kunt uitdelen. Denk daarbij aan het aanvallen van een vijand of het gebruikmaken van een speciale vaardigheid van die betreffende soldaat. Op willekeurige momenten komt dit cirkelmenu niet tevoorschijn, waardoor je bent aangewezen aan de orders die onder de vier actieknoppen ingesteld zijn. Een ander probleem zien we bij het inladen van cutscenes, die gepaard gaan met de nodige haperingen. Als zo’n filmpje eenmaal is ingeladen, verloopt de cutscene gelukkig wel vlekkeloos.

Zowel op technisch vlak als bij de overzetting van de besturing naar de controller zien we dus de nodige problemen. Toch komt de consoleversie van Iron Harvest er grotendeels mee weg en dat komt vooral door het trage karakter van veel missies. Je hebt vaak niet zo heel veel manschappen tot je beschikking en meestal ben je in een lineaire route van A naar B de doelstellingen aan het afvinken, terwijl je hier en daar wat vijanden uitschakelt. Op de normale moeilijkheidsgraad kan je vaak dus gewoon al je manschappen selecteren en de vijand aanvallen en hoef je geen strategisch meesterbrein te zijn. Het intrigerende verhaal en het meeleven met de moeilijke omstandigheden waarin onze ‘helden’ zich verkeren, zijn reden genoeg om deze tekortkomingen grotendeels voor lief te nemen.

De consoleversie van Iron Harvest heeft de nodige mankementen en vooral het selecteren en groeperen van units had beter gemoeten. Door het intrigerende verhaal, de personages en de extra content die deze Complete Edition met zich meebrengt, kunnen we met deze tekortkomingen leven.

Iron Harvest Complete Edition is voor deze review gespeeld op de Xbox Series X|S en is ook beschikbaar voor PlayStation 5.