Pokémon Brilliant Diamond & Pokémon Shining Pearl
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Wie komende vrijdag Pokémon Brilliant Diamond & Pokémon Shining Pearl opstart zal een fris en tof Pokémon-avontuur tegenkomen, vol herkenbare onderdelen, maar ook met veel verbeteringen! Vooral grafisch had het spel toch nog een stapje verder mogen gaan.

Met nog twee dagen tot de release van Pokémon Brilliant Diamond & Pokémon Shining Pearl kunnen we alvast met jullie delen wat wij van de games vinden. De afgelopen periode hebben we uitgebreid Pokémon Shining Pearl kunnen testen, maar uiteraard gelden onze vondsten ook voor Pokémon Brilliant Diamond.

Pokémon Brilliant Diamond & Pokémon Shining Pearl spelen zich af in de Sinnoh-regio en zijn beide remakes van het originele Pokémon Diamond & Pokémon Pearl. Het verhaal is net als bij de meeste Pokémon-spellen redelijk standaard. Als jonge trainer word je op een dag wakker en sta je aan het begin van een gigantisch avontuur. Na je keuze te hebben gemaakt voor een starter-Pokémon (wat dit keer net anders is dan in de meeste gevallen), begint het spel pas echt.

Gedurende je tocht door de Sinnoh-regio verzamel je gym-badges door Gymleaders te verslaan, vang en versla je nieuwe Pokémon die je tegenkomt en maak je verschillende avonturen mee. Zo strijd je bijvoorbeeld tegen Team Galactic, die niets goeds voorhebben en keer op keer opduiken op je route.

Op het gebied van gameplay doet het spel (vaak in de originele games overigens al) een aantal nieuwe en unieke dingen. Het meest opvallende is The Grand Underground. Daar waar veel Pokémon-games alleen een bovenwereld hebben, heeft dit spel ook een echte onderwereld. Een unieke wereld waar spelers door de grotten van Sinnoh kunnen lopen. Naast bijvoorbeeld de Secret Bases en het minen van items en standbeelden, zijn er de Pokémon Hideaways.

Dit is een volledig nieuw onderdeel in Pokémon Brilliant Diamond & Pokémon Shining Pearl en was er ook niet in de originele games. In de basis is dit een beetje te vergelijken met de Wild Area van Pokémon Sword & Pokémon Shield. Weliswaar grafisch een stuk beperkter, maar wel interessant omdat dit het enige gebied is waar Pokémon echt zichtbaar in het wild rondlopen. De originele games kregen de kritiek dat er in het begin qua Pokémon weinig afwisseling was, maar dat wordt op deze manier goed opgelost.

Wat misschien wel het meeste opvalt is het grafische aspect van het spel. En dit bekijken we een beetje dubbel. Enerzijds is het natuurlijk een enorme verbetering ten opzichte van de originele spellen. Veel meer is geanimeerd en het ziet er zeker niet slecht uit. Aan de andere kant zijn we met Pokémon Sword & Pokémon Shield en zeker met Pokémon Legends Arceus verwend. Natuurlijk is dit een remake en is die kwaliteit misschien niet helemaal eerlijk om te verwachten, maar we hebben het gevoel dat er meer inzat.

Naast het grafische aspect zijn er nog wat verbeteringen te vinden. Het belangrijkste is dat dat Pokémon Brilliant Diamond & Pokémon Shining Pearl een stuk sneller zijn qua gevechten. Als er één klacht was over de originele games, dan was het dat de gevechten traag waren. En dat is misschien soms nog wel een beetje zo, maar lang niet meer zo erg als dat het was. Het was overduidelijk geen storend punt meer voor ons tijdens het spelen.

In deze review is natuurlijk lang niet alles te bespreken wat er in het spel zit. Wel is duidelijk dat naast de grote onderdelen, het spel vol zit met allerlei kleine zaken zoals stickers voor je Pokéballs, wedstrijden voor je Pokémon, outfits, The Great Marsh (Safari Zone) en alle kleine missies die je in het spel kunt doen. Spelers van Pokémon Brilliant Diamond & Pokémon Shining Pearl zullen zich dan ook geen moment vervelen.

Pokémon Brilliant Diamond & Pokémon Shining Pearl zijn games die iedere liefhebber van de Pokémon-franchise een tof avontuur geven, vol herkenbare onderdelen. Dankzij de vele (kleine) verbeteringen voelen de spellen dan ook als een fris avontuur. Alhoewel de verbeteringen echt als een stap vooruit voelen, had het spel grafisch net nog een stapje extra moeten zetten. Dan waren de games al helemaal top en hadden ze vijf sterren gekregen!

Online bieden Pokémon Brilliant Diamond & Pokémon Shining Pearl ook een hoop extra mogelijkheden. Die hebben we echter niet voldoende kunnen testen.