Mysterium Park
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Dit is een prachtig vormgegeven spel waarbij je samen met je teamgenoten op een bijzondere manier moet communiceren om te winnen. Als geest is het erg leuk om te bedenken welke van je kaarten je inzet per speler om ze achter de juiste locatie of verdachte te laten komen. Als jouw medespelers de wijze waarop jij associeert en de kaarten kiest niet begrijpen, is dat enorm vervelend en kom je niet verder dan ronde 2. Een bijzonder en leuk spel, mits gespeeld met de juiste medespelers.

Van uitgever Libellud speelden wij Mysterium Park. Mysterium Park is de verkorte versie van het in 2015 uitgebrachte Mysterium en ook deze versie is ontworpen door Oleksandr Neveskiy en Oleg Sidorenko. Dat is terug te zien in de details van de prachtige kaarten. In de Verenigde Staten in het stadje Derry bevindt zich een bijzonder circus, Mysterium Park. De directeur van dit circus is vermoord en het is aan jou de taak om de locatie van de moord en de dader te ontraadselen. Om dit doel te bereiken krijg je samen met jouw team van helderzienden visioenen door van de geest van de directeur. Kun jij de visioenen lezen? Maak gebruik van jouw zesde zintuig en verlos de geest uit zijn lijden.

Mysterium Park_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

Mysterium Park is een creatief, coöperatief spel waarbij je vooral druk bent met het proberen te plaatsen van de visioenen van de geest. In zes rondes probeer je zowel de dader van de moord als de locatie te achterhalen. We beginnen bij de dader. Eén speler is de geest en alle andere spelers zijn helderzienden. De geest weet wie de dader is en krijgt zeven visioenskaarten tot zijn of haar beschikking. Deze kaarten laten allerlei verschillende details zien. Het doel van de geest is om door middel van visioenen door te geven wie de dader niet is. Iedere helderziende moet proberen een verdachte die aan hem of haar is toegewezen, te vrijwaren. Elke ronde geeft de geest één visioen aan iedere helderziende. Als alle verdachten die aan de helderzienden zijn toegewezen zijn ‘geraden’,gaan we over tot het uitsluiten van locaties. Dit gaat op dezelfde manier. Na het uitsluiten van verdachten en locaties, blijven er drie potentiële verdachten en locaties over. Deze worden op het bord geplaatst en dan is het door middel van twee visioenen aan de helderzienden om een uitspraak te doen. Achterhalen zij gezamenlijk wie de dader is en waar de moord is begaan? Dan kan de geest eindelijk verder naar het hiernamaals.

Wat direct opvalt bij het openmaken van het spel is de prachtige vormgeving van de kaarten. Ook is de speeldoos zo ingericht dat ieder setje kaarten of elk spelonderdeel zijn eigen plek heeft. Dit maakt het opzetten van een potje Mysterium Park supersnel. Dit spel heeft een andere dynamiek dan we van veel andere spellen gewend zijn. Je moet je goed kunnen verplaatsen in de ander zonder hierbij woorden te gebruiken. Omdat je een beperkt aantal pogingen hebt om de dader en de locatie te achterhalen, is het winnen van dit spel echt een uitdaging. Je moet als geest proberen zoveel mogelijk op dezelfde golflengte te zitten als de helderziende. Als je allebei op een andere manier associeert, is het door middel van visioenskaarten erg moeilijk om kenbaar te maken welke locatie je probeert duidelijk te maken. Wel moet je dit doen met de zeven visioenskaarten die je tot je beschikking hebt. Dat is soms net te weinig om een goede aanwijzing te geven. Het is mogelijk om strategie toe te passen, bijvoorbeeld door altijd visioenen te laten zien met de kleurstelling van de locatie. Of jouw medespelers jouw strategie doorhebben, is een tweede.

Mysterium Park_Doos Foto: Janneke Ooms-Janssen
Mysterium Park_Visioenen Foto: Janneke Ooms-Janssen

Mysterium Park is een ‘versimpelde’ versie van het spel Mysterium. Het winnen van het spel is daarentegen allesbehalve simpel. Wel is Mysterium Park aanzienlijk korter. Een spel duurt ongeveer een half uur en is te spelen met twee tot zes spelers waarvan altijd één speler de geest is. Erg leuk om te spelen als je op dezelfde manier denkt als je medespelers, verschrikkelijk moeilijk als dat niet het geval is.