Doorgaan naar artikel
Recensie: Silent Hill: Book of Memories
Maurice van Wordragen
Maurice van Wordragen
Profiel

De horror franchise Silent Hill komt naar de PS Vita met een nieuwe titel genaamd Silent Hill: Book of Memories. De vraag is natuurlijk of Silent Hill zich laat vertalen naar de PS Vita. Book of Memories is een heel andere game geworden dan vorige Silent Hill games.

De Silent Hill serie staat vooral bekend als een horror game met zowel actie als spanning. Bij de nieuwe titel in de serie, Book of Memories, gaat Konami compleet de andere kant op. De PS Vita game is namelijk geen originele horror game meer. Nee, het lijkt nu meer op een dungeon crawler.

Book of Memories
Wanneer het spel begint zul je eerst je eigen karakter moeten maken. Met een aantal mogelijke haarstijlen, kledingstijlen, gezichtsopties en een eigen naam begin je het avontuur in je eigen kamer. Op je verjaardag krijg je een boek toegestuurd wat een bijzondere mogelijkheid blijkt te hebben. Wanneer je in slaap valt en een nare droom hebt blijkt dat dit allemaal in het boek komt te staan. Met andere woorden, door je dromen te verslaan kun je het boek herschrijven. Helaas is het erg onduidelijk wat je aan het herschrijven bent gedurende de game. Doordat er weinig cut-scenes in het spel zitten zul je door middel van briefjes lezen het verhaal moeten volgen. Wanneer je een deel van het boek gaat herschrijven vecht je door verschillende zones met vijanden om uiteindelijk een eindbaas te verslaan. Wanneer deze is verslagen weet je of het boek is herschreven door middel van een brief. Zo zal een collega van je promotie krijgen en jij niet, wanneer je deze geschiedenis herschrijft behaal jij deze promotie.

Spanning?
De gameplay die de game biedt is ook anders dan dat we gewend zijn van eerdere Silent Hill games. Je ziet het personage waarmee je speelt schuin van bovenaf. Hierdoor kun je bijna de complete kamer zien waarin je bezig bent. En dit komt de horror niet ten goede. De game kent namelijk geen echte spanning of schrikmomenten. Dit is jammer, maar gelukkig is dit gecompenseerd met leuke gameplay. Wanneer je een level binnenwandelt zul je steeds een aantal puzzelstukken moeten verzamelen. Als je al deze puzzelstukken verzameld hebt kun je naar het einde van het level om de puzzel op te lossen en door te gaan naar de volgende zone. Om een puzzelstuk te krijgen activeer je verschillende challenges die vrijwel altijd bestaan uit het vermoorden van monsters. Met een zone, een afgesloten stuk, ben je ongeveer 10 tot 15 minuten bezig. Dit zorgt ervoor dat je makkelijk in de game stapt en het zeker een goede game is om snel een potje te spelen. Helaas zul je wel merken dat het na een tijdje redelijk eentonig wordt. De omgevingen veranderen wel van uiterlijk maar voelen constant hetzelfde aan. Ook zijn er in iedere omgeving dezelfde vijanden. Naarmate je verder speelt krijg je wel wat meer vijanden, maar dit zijn er niet enorm veel. Daarnaast is het vechten in de game niet heel erg moeilijk. Hierdoor loop je redelijk soepel door de verschillende zones.

Upgrades en loot
Het is al even eerder genoemd, de game heeft wat elementen van een dungeon crawler. Zo zijn er verschillende upgrade mogelijkheden voor je karakter. Dit is niet heel erg uitgebreid, maar zeker een leuke toevoeging in de game. Ook level je omhoog gedurende de game. Per level dat je omhoog gaat krijg je weer een aantal punten om hiermee je karakter te verbeteren. Naast het upgrade systeem zit de game vol loot (wapens en harnassen). In het begin zul je nog geen loot op kunnen slaan, maar door dit vrij te kopen zul je een aantal wapens bij je kunnen houden. Het aantal wapens dat vindbaar zijn tijdens het spelen is niet heel groot, maar vooral door het behalen van missies en het verslaan van eindbazen sta je toch met leuke voorwerpen te zwaaien. Daarnaast zijn er nog verschillende tools te vinden zoals een levenspakket, ammunitie en een reparatie tool om je wapens te repareren.

[tube]http://www.youtube.com/watch?v=hKeBYFyR41s[/tube]

Multiplayer
Waar tot nu toe de meesten PS Vita games de multiplayer achterwegen laten heeft Silent Hil: Book of Memories een vier speler co-op mode. Je kunt de verschillende zones samen met vrienden online of via ad-hoc multiplayer spelen. Helaas zijn er een paar minpunten aan deze co-op mode. Zo is het niet mogelijk om tijdens een level iemand te laten joinen. Wanneer je in de problemen zit zul je dus van voor af aan moeten begin samen met je teamgenoot. Daarnaast gaan de levels die je hebt voltooid verloren wanneer je de multiplayer sessie verlaat. Deze paar puntjes nemen niet weg dat je een leuke tijd tegemoet gaat wanneer je samen met vier vrienden op de bank monsters aan het afslachten bent.

Konami heeft goed nagedacht over het gebruik van de PS Vita. Het touch-screen van de PS Vita wordt goed gebruikt. Zo wissel je hier bijvoorbeeld je wapens mee, scrol je door het menu, verwissel je items en voer je de Karma aanvallen uit. Wanneer je verder in de game komt krijg je te maken met deze Karma aanvallen. Bij Karma aanvallen kun je meerdere vijanden verslaan door je vinger over de achterkant van de Vita te bewegen. Het touch-screen werkt niet storend en werkt op een positieve manier mee aan de gameplay. Daarnaast ziet de game er grafisch prima uit. Het is wel redelijk donker overal om toch nog een beetje een horror sfeer te creëren.

Silent Hill: Book of Memories is een aardige game wanneer je even kort wilt gamen. Helaas is de game wat eentonig en kent het hier en daar wat tekortkomingen. Wanneer het verhaal je niet veel uitmaakt en zin hebt om monsters kapot te slaan op de PS Vita is deze game een goede uitkomst.