De Taveernen van de Oude Stad: Kamer te Huur!
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Deze nieuwe modules in De Taveernen van de Oude Stad: Kamer te Huur! zorgen voor een stuk meer variatie in dit sfeervolle spel.

De Taveernen van de Oude Stad: Kamer te Huur! is een uitbreiding op het populaire spel De Taveernen van de Oude Stad. Deze uitbreiding is onlangs uitgebracht door 999 Games en wij zijn ermee aan de slag gegaan.

Ook in De Taveernen van de Oude Stad: Kamer te Huur! run je een taveerne en probeer je zoveel mogelijk winst te maken. Omdat de zaken goed gaan, besluit je jouw taveerne uit te breiden en wat extra dukaten te verdienen. Bestuur jij de meest winstgevende taveerne in de oude stad? Dan word jij de winnaar van dit veelzijdige bordspel.

Taveernen_Overview Foto: Janneke Ooms-Janssen

De Taveernen van de Oude Stad: Kamer te Huur! bestaat uit vier nieuwe modules. Deze modules kun je zowel los van elkaar spelen, als gecombineerd met modulen uit het basisspel. Om meer winst te maken heb je de mogelijkheid om jouw taveerne op verschillende manieren uit te breiden. Om deze reden start je met een 36 extra edellieden in de voorraad. De modules houden het volgende in:

• ‘Doe maar wijn deze keer’: In module A ga je naast bier ook wijn verkopen. Je kunt sommeliers inhuren en wijn opslaan in jouw pas aangelegde wijnkelder. Wijn leg je in plaats van een dobbelsteen op een gast om deze te activeren. Een actie die we kennen van tandwielen in het bordspel Orléans.
  • ‘Een kamer voor mevrouw, mijnheer?’: In module B leg je een gastenverblijf bovenop jouw taveerne. Je kunt jouw edelen een plaats aanbieden in een gastenkamer om geen tafels bezet te houden. Daarnaast activeer je hiermee bonusacties.
  • ‘De waard bepaalt de sfeer’: In module C geeft de waard iedere speler een andere startpositie. Iedere speler kiest een waard waardoor deze speler bijvoorbeeld een ander gastenboek krijgt, of schuldtegels met een grappig voordeel voor iedere ronde.
  • ‘Wat wil de burgemeester nog meer?’: In module D zijn er drie aanvullende einddoelen om extra punten mee te verdienen. Heb je alle doelen behaald? Dan krijg je de burgemeesterskaart in jouw trekstapel met nieuwe voordelen in het spel.

De Taveernen van de Oude Stad: Kamer te Huur! geeft aanzienlijk meer variatie ten opzichte van het basisspel. Dit zorgt ervoor dat het nogal onoverzichtelijk wordt wanneer je alle modules tegelijk speelt. Elke module heeft effect op de eigenschappen van andere modules en dit kan wat verwarrend zijn. Ook zijn deze wisselwerkingen niet allemaal even duidelijk omschreven in de handleiding. Het mooie aan De Taveernen van de Oude Stad: Kamer te Huur! is dat iedere module een eigen plek heeft op het speelbord. Ieder onderdeel is aan te passen naar een combinatie met andere modules. Net als in het basisspel, speel je ook in De Taveernen van de Oude Stad: Kamer te Huur! allemaal een eigen spel en vergelijk je op het einde het aantal punten. Je zit elkaar niet erg dwars, behalve wanneer je net een gast wegkaapt voor een ander speler. Met de uitbreiding is het extra belangrijk om een strategie te kiezen die aansluit bij de gekozen waard in module C.

Taveernen_Speeloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

Volgens de handleiding speel je deze uitbreiding in ongeveer 50 minuten. Als wij kijken naar de discussies over de interpretatie van een aantal spelregels, moet dat waarschijnlijk worden opgeteld bij het basisspel. De Taveernen van de Oude Stad: Kamer te Huur! is een gezellig bordspel dat interessant blijft door het inzetten van verschillende modules: ieder potje kun je een ander spel spelen. Door deze extra mogelijkheden kun je van ieder potje een ander spel maken. Door de modules te combineren verhoog je de moeilijkheidsgraad en hierdoor is dit een geschikt spel voor zowel beginners als gevorderde spellenspelers. Door de modules wordt je wat meer op een specifieke strategie gezet en waarmee je meer punten kunt verdienen als je deze strategie goed toepast. Pas niet direct te veel modules toe, want dan wordt het erg onoverzichtelijk. Al met al een prima aanvulling op het basisspel!