Doorgaan naar artikel
Grid Legends
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Het begin van Driven to Glory lijkt een schot in de roos en de race-actie zelf is fenomenaal. Nu maar hopen dat de volledige versie van Grid Legends dit allemaal volhoudt.

Eind 2020 werd bekendgemaakt dat EA de racegamestudio Codemasters over had genomen. Sinds vorig jaar staan dus ook de F1-games op naam van uitgever EA. Als tegenligger van het simulatieracen in F1 bestaat ook Grid en Grid Legends is het eerste deel dat ook onder de banier van EA wordt uitgebracht. De game verschijnt volgende maand, maar wij zijn alvast met de verhaalmodus aan de slag gegaan.

Grid Legends heeft een verhaalmodus in de vorm van “Driven to Glory”. Veel meer dan je van racegames gewend bent, staat hier een half degelijk verhaal in de spotlight. Met live-action-beelden krijg je op documentaire-achtige wijze een verhaal voor je kiezen over het racetoernooi Grid. Waar racegames het qua vertelling voorheen altijd moesten hebben van de speler die zijn eigen ervaring maakt door races te winnen of verliezen, heb je bij Grid Legends meer het gevoel echt onderdeel van iets te zijn. Races hebben vaak ook opzwepende muziek om je helemaal in de race te stoppen en je alvast wat op te wekken voordat je ook maar begint.

Grid Legends Story

Natuurlijk draait het uiteindelijk om het racen zelf en dat zit ook wel snor. Je wordt bij Driven to Glory behoorlijk soepel van het bekijken van een filmpje de race in gegooid en dat voelt vanaf de eerste seconde al heel lekker. Er zijn talloos veel racegames waarbij het het eerste half uur, uur of zelfs veel langer dan dat, voelt alsof je moet leren hoe alles werkt voordat je echt kan gaan genieten. Grid Legends voelt in het begin al lekker arcade aan, dat wil zeggen niet al te realistisch en niet al te veel focus op simulatie, maar gewoon snoeihard racen in een mooie, er futuristisch uitziende bak.

Naarmate je beter wordt, kan je steeds meer hulpinstellingen in gradaties uitzetten zodat het steeds realistischer wordt, als je dat wilt althans. Zelfs dan voelt het racen nog heerlijk vlot en intuïtief. Zo simulatie als F1 wordt het niet, maar roekeloos rijgedrag wordt zonder deze hulpmiddelen veel sneller afgestraft, met name doordat je de controle over je wagen verliest wanneer je gas blijft geven op de verkeerde momenten in bochten.

Circuits zijn ook tof en met name voor de gamer die wat minder hardcore-fan van de Formule 1 is, is dat heel fijn. Alhoewel het voor F1-fans waarschijnlijk een droom is om over hun favoriete circuits te rijden, is het voor de mensen die de sport niet volgen vooral eentonig. Daarom is het aangenaam dat je in Grid Legends over allerlei verschillende circuits over de wereld rijdt, die een stuk sfeervoller ogen. Denk aan de binnenstad van Londen, het sneeuwende Moskou en nog veel meer. Het is allemaal een stuk spannender dan steeds maar dezelfde F1-banen zien.

Grid Legends-gameplay

Helaas kwam ons avontuur in de Driven to Glory-modus vroegtijdig ten einde door een bug die ervoor zorgde dat we niet verder konden, zelfs als we aan de vereisten van de race voldeden. Maar goed: het is een previewversie dus een bug is niet zo gek, zolang het maar gefikst is wanneer de game 25 februari verschijnt.

Onze eerste indrukken zijn over het algemeen behoorlijk positief. De verhaalmodus weet daadwerkelijk te boeien en geeft je een klein beetje extra motivatie om het goed te willen doen in races, al is het maar omdat het weer eens iets nieuws is binnen de racegame-wereld. Daarnaast is de actie gewoonweg heerlijk. We zullen er uiteraard dieper op in gaan in onze volledige review van de game dichter bij de release volgende maand.