River City Girls Zero (Switch)
Tim Horsting
Tim Horsting

River City Girls Zero is een ietwat gedateerde, maar vermakelijke game die prima wegspeelt op de Switch.

River City Girls Zero is de remake van Shin Nekketsu Kōha: Kunio-tachi no Banka, een titel die exclusief verscheen in Japan voor de Super Famicon. Ontwikkelaar WayForward heeft deze game uit 1994 nu van een update voorzien en beschikbaar gemaakt voor de Nintendo Switch.

Na een fantastische geanimeerde opening, geïnspireerd op de cartoons uit de jaren 90, volgen we Kunio en Riki. Zij zitten onterecht vast in de gevangenis en moeten een plan verzinnen om te ontsnappen, hun naam te zuiveren en wraak te nemen op de verantwoordelijken.

Vanaf hier is de game een klassieke “beat-em-up”, waarbij je van locatie naar locatie reist, met personages praat en meestal een flink pak slaag uitdeelt. Met een breed arsenaal aan verschillende moves vecht je je door het verhaal heen. Het is echter niet alleen maar knokken: een sporadische puzzel en motorachtervolging zorgen voor de nodige afwisseling. Wat de game extra leuk maakt, is dat je hem ook met twee spelers kan spelen. Dit maakt de gevechten een stuk interessanter doordat je samen kan werken.

Nostalgie is het toverwoord bij deze game: de geanimeerde opening met het fantastische nummer (speciaal toegevoegd voor deze editie), de 16-bit graphics, de 4:3 aspect ratio en de analoge muziek en dito geluidseffecten. Zeker in handheldmodus kwam de Switch nog nooit zo dicht bij het gevoel van de oude Game Boy’s. Toch was vroeger niet alles beter. Zo is het niet mogelijk de game op te slaan. In plaats daarvan krijg je een “passcode” te zien als je de game pauzeert. Door deze in te vullen als je de game opnieuw opstart, ga je verder waar je gebleven was. Ook lopen sommige dingen uit het menu niet helemaal lekker of intuïtief (in vergelijking met andere spellen op de Switch). Dit had zeker een aandachtspunt kunnen zijn van de makers.

River City Girls Zero is een game die niet voor iedereen is, maar waar wij erg van hebben genoten. Een heerlijk stukje retrogaming.

River City Girls Zero is exclusief verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.