Assassin’s Creed: The Ezio Collection Switch-versie

Met de Assassin's Creed: The Ezio Collection-Switch-versie haal je veel waar voor je geld in huis. Wel is duidelijk te merken dat de games de tand des tijds niet volledig hebben doorstaan.

Wanneer je fans van de Assassin’s Creed vraagt naar hun favoriete personage, zullen velen de naam van Ezio Auditore di Firenze noemen. De delen rondom deze Assassijn toveren nog altijd een glimlach op het gezicht van verstokte fans van de reeks. Niet zo gek dus dat Ubisoft besloot de trilogie rondom Ezio te remasteren en opnieuw uit te brengen. Dat gebeurde in 2016 voor de PlayStation 4 en de Xbox One. Inmiddels zijn we vijf en een half jaar verder en is de collectie ook verschenen voor de Nintendo Switch. Wij keken voor je of het avontuur van Ezio de moeite waard is op Nintendo’s console.

De Ezio Collection bestaat uit de singeplayer van Assassin’s Creed II, Assassin’s Creed: Brotherhood en Assassin’s Creed: Revelations. Het moet het dus zonder de goed gewaardeerde multiplayer doen van beide laatste delen.

Als we kijken naar de drie games, dan zijn deze nog steeds de moeite waard om te beleven. Het verhaal rondom Ezio boeit en het oude Italië (en Istanbul in Revelations) spreekt nog steeds enorm tot de verbeelding. Wel merk je duidelijk dat de reeks in de tussentijd flink verbeterd is. Zeker wanneer je de recente games gewend bent, maar ook als bijvoorbeeld Black Flag of Syndicate je referentiemateriaal is, dan voelt de besturing toch wat onhandig en verouderd. Er is prima mee te leven, maar dat de tijd niet heeft stilgestaan is duidelijk.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de graphics. Want hoewel de games geremasterd zijn, zie je er de PlayStation 3- en Xbox 360-generatie nog wel aan af. Wel oogt alles natuurlijk een stuk scherper met betere textures, maar dit alles verhult de leeftijd van de games niet volledig.

Tot zover de negatieve kanten van de collectie, want je krijgt natuurlijk wel enorm veel waar voor je geld. Ook hier geldt dat de games niet de omvang hebben van de laatste drie titels, maar die zijn in onze beleving ook echt onbenullig groot. Wij vonden het in ieder geval wel prettig om een wat meer lineair verhaal door te spelen zonder alle open wereld-vrijheden van de recente games. Overigens ben je met het doorspelen van deze drie games ook gewoon wel meer dan vijftig uur bezig, dus qua content zit je wel goed met deze collectie.

De games draaien daarnaast prima op de Switch. Alles loopt lekker soepel en ziet er zowel in handheld- als docked-modus prima uit. Voor de Switch zijn er daarnaast nog wat extra verbeteringen toegevoegd zoals bijvoorbeeld ondersteuning voor de HD-trilfunctie en touch-navigatie.

Met de Assassin’s Creed: The Ezio Collection haal je flink wat waar voor je geld in huis met drie van de meest gewaardeerde Assassin’s Creed-games tot nu toe. Wel kun je duidelijk merken dat de games de tand des tijds niet volledig hebben doorstaan. Kun je je daar overheen zetten, dan val je je zeker geen buil aan deze collectie.

Deze review gaat over de Switch-versie van deze game. De collectie is daarnaast te verkrijgen op PlayStation 5, Xbox Series, PlayStation 4 en Xbox One.