The Last Cube

The Last Cube is een uitdagende puzzelgame met een leuk concept.

Puzzelgames bestaan al enorm lang, Tetris verscheen al in 1984 en wordt nog steeds gespeeld. Toch zijn er in de loop der tijd complexere en betere puzzelgames verschenen, de bekendste is misschien wel de Portal-reeks. Toch weten ontwikkelaars steeds weer nieuwe concepten te bedenken om ons gamers uit te dagen. De afgelopen weken zijn wij aan de slag gegaan met The Last Cube van Improx Games en hieronder kun je lezen hoe dat ons is bevallen.

The Last Cube draait, je verwacht het niet, om een kubus. De zijkanten van de kubus zijn leeg en kun je vullen door er stickers op te plakken. Dit doe je door met je kubus over bepaalde punten heen te gaan. Wanneer een sticker zich aan de bovenkant van de kubus bevindt, kun je de speciale kracht gebruiken. Zo heb je in het begin een blauwe sticker die je kunt gebruiken om de kubus op de plek te draaien, een gele waarmee je kunt dashen en een rode waarmee je een soort van trap naar beneden kunt bouwen. Hoe verder je komt, hoe meer stickers je zult vinden in een level. Uiteindelijk zul je veel verschillende stickers met elkaar moeten combineren, waardoor de puzzels ook een stuk ingewikkelder zullen worden.

Wat mooi is aan The Last Cube, is dat het spel je heel langzaam laat wennen aan het stickersysteem. De eerst twee werelden zijn vrij eenvoudig, al zal dat niet voor iedereen zijn natuurlijk, maar je krijgt elke keer een nieuw iets waardoor het weer een stukje lastiger wordt. Je wordt dus niet gelijk in het diepe gegooid, maar langzaam het diepe in gezogen. Tegen de tijd dat het echt moeilijk begint te worden, wil je gewoon de puzzels oplossen, ook al blijf je soms een uur hangen bij een lastig gedeelte. Het spel weet het gewoon interessant te houden door het steeds een stukje uitdagender te maken.

Grafisch gezien ziet het er redelijk uit, maar de focus ligt vooral op de puzzels en daarom is er ook niet heel veel buiten het speelveld om te zien. Is dat erg? Nee, eigenlijk niet want uiteindelijk draait deze game om de uitdaging. De levels in een bepaalde wereld zien er grotendeels hetzelfde uit, maar tussen de werelden is er wel genoeg verschil. Dit wordt vooral gedaan door het toepassen van verschillende kleuren, vaak ook de kleur van de stickers die je op dat moment tot je beschikking hebt.

The Last Cube is een leuke, uitdagende puzzelgame met een tof idee. Het stickersysteem is een goed concept en het werkt uiteindelijk goed in de game. Het begint allemaal vrij rustig en eenvoudig, maar voor je het weet, zul je je grijze massa flink aan het werk moeten zetten. Grafisch gezien is het misschien niet heel indrukwekkend, maar dat is niet waar het om draait. Liefhebbers van puzzelgames moeten The Last Cube zeker een kans geven, zeker gezien het feit dat je nog geen twee tientjes betaalt.

The Last Cube is voor deze review gespeeld op pc. De game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.