Kirby and the Forgotten Land
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Kirby and the Forgotten Land is absoluut de leukste Kirby die we gespeeld hebben! Het 3D-element maakt de game alleen maar aantrekkelijker en we zijn bijna bang dat 2D-Kirby-games vanaf nu alleen maar als een stap terug zullen aanvoelen.

Vrijdag verschijnt Kirby and the Forgotten Land exclusief voor de Nintendo Switch. We waren tijdens onze eerste hands-on enthousiast, maar is het spel ook na het verder gespeeld te hebben nog steeds tof? Of valt het eindresultaat toch tegen?

Wanneer aan het begin van het spel Kirby The Forgotten Land in wordt getrokken, is direct duidelijk dat hem een groot avontuur te wachten staat. Er is iets goed mis, waardoor kleine monsters en wezens op jacht zijn naar de Waddle Dee. Alhoewel het spel niet uitblinkt in een heel sterk verhaal, is dat helemaal niet erg. Nintendo had misschien iets meer z’n best kunnen doen, maar het is genoeg om als rode draad door het hele avontuur te fungeren.

De gameplay bestaat natuurlijk deels uit precies dat wat we van Kirby kennen. Werelden doorkruizen en onderweg sterker worden door krachten van wezens over te nemen. Dit keer is dit echter in een 3D-jasje gegoten en dit bevalt vanaf het eerste moment. Meer dan eens vroegen we ons af waarom er nooit eerder een dergelijke 3D-Kirby is verschenen en we zijn er zelfs van overtuigd dat een volgende 2D-Kirby alleen maar als een stap terug zou voelen.

Naast de gebruikelijke levels waarin je Waddle Dee moet bevrijden, zijn er ook een soort van uitdagingen. Hier kun je speciale sterren vrijspelen die je nodig hebt om je kopieerkrachten te verbeteren.; alle verschillende krachten kennen namelijk ook sterkere vormen. Het is een slimme toevoeging van Nintendo, want de toch al vernieuwende gameplay (voor een Kirby) voelt hierdoor nog toffer aan. Dit is zeker het geval als je levels die je al hebt uitgespeeld weer in gaat, want als je sterker bent, kan een level weer heel anders aanvoelen.

Natuurlijk is de mondvol-modus het meest vernieuwende van Kirby and the Forgotten Land. En dat voelt iedere keer weer heel leuk aan! We willen hier niet te veel spoilers geven dus gaan niet de ene na de andere nog leukere vorm bespreken, maar gebruiken de auto voor de uitleg. Deze zat ook in de trailer en zal dus weinig spoilers bevatten. Doordat Kirby nu dus bijvoorbeeld een auto kan worden, zitten er allerlei nieuwe elementen in het spel. Denk bijvoorbeeld aan een tijdrace, een level waarin je schansen moet nemen en levels waar je juist moet afsnijden. Nintendo heeft een flink aantal elementen toegevoegd en allemaal hebben ze op hun eigen manier meerwaarde.

Wanneer je een level hebt gehaald, ben je vaak nog niet klaar. De herspeelwaarde in de game is dan ook hoog. Waar je in totaal ongeveer tien tot twaalf uur bezig bent om het spel qua verhaal te doorlopen, is er daarna nog meer dan voldoende te doen. De eerdergenoemde uitdagingen zijn er bijvoorbeeld nog, maar de levels zitten ook vol met verborgen missies en Waddle Dee. Juist dit maakt Kirby and the Forgotten Land ook wat leuker voor de spelers die veel uitdaging zoeken. Op zichzelf is Kirby namelijk niet moeilijk, zelfs niet als je de moeilijkere modus kiest.

Grafisch weet het spel te verbazen. We hebben het zelfs op een 65″ 4K-televisie gespeeld en toch waren we onder de indruk. Zowel de filmpjes als de gameplay zelf zien er goed uit. Zeker na bijvoorbeeld het grafische debacle van Pokémon Legends: Arceus, alhoewel dit echt een ander type game is, is duidelijk dat de Nintendo Switch zeker wel betere grafische kwaliteiten heeft dan sommige spelers denken.

Als laatste willen we nog kort inzoomen op de coöp-modus die Kirby and the Forgotten Land kent. Nintendo blonk er de laatste jaren niet heel erg in uit om een tweespeler-modus te maken. Waar Super Mario 3D World weliswaar goed was, was Bowser’s Fury een stuk minder, net als Super Mario Odyssey. En waar Kirby deels te vergelijken is met Super Mario Odyssey, is deze coöp een stuk beter uitgewerkt. Zodra je het eerste level hebt voltooid, kan de tweede speler de controle krijgen over een Waddle Dee. Deze heeft helaas geen mondvol- of kopieermodus, maar is wel degelijk van toegevoegde waarde. Hij heeft namelijk wel wapens en flink wat kracht.

Kirby and the Forgotten Land is de leukste Kirby die we ooit gespeeld hebben. Een leuk verhaal, goede graphics en vooral toffe, nieuwe gameplay-elementen maken dit spel tot een waar plezier. En dat kan ook nog eens, zonder echte beperkingen, met twee spelers gespeeld worden.