Roccat Kone XP
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De Roccat Kone XP ligt lekker in de hand en beweegt erg soepel en nauwkeurig. Door de aantal knoppen en dubbele functies kan je de muis voor vrijwel elke game gebruiken. De RGB-verlichting maakt het af om de muis die echte gamerlook te geven. De schappelijke adviesprijs van €89,99 is dan ook meer dan prima.

Roccat draait al jaren mee als het gaat om randapparatuur voor gamers. In het muizenlandschap hebben ze de nieuwe Roccat Kone XP gelanceerd. Deze gamingmuis is door iedereen te gebruiken en voor elke situatie. We hebben een exemplaar mogen ontvangen en hebben de muis eens flink aan de tand gevoeld. Wil je weten wat wij ervan vonden? Lees dan deze review.

In 2007 bracht Roccat hun eerste Kone-muis op de markt en ze hebben sindsdien flink wat muizen ontwikkeld en zo is ook hun ervaring in wat gamers zoeken in een muis uitgebreid. Met al deze nodige ervaring, oftewel “experience”, hebben ze de nieuwe muis in de serie de toepasselijke naam Kone XP gegeven. Bij het uitpakken treffen we, naast de muis zelf uiteraard, een snelstartgids met wat uitleg en een zakje met extra “voetjes” voor de muis. Hiermee kan je de originele vervangen wanneer ze zijn versleten zodat je muis weer lekker soepel over de mat schuift. De Kone XP is een bekabelde muis en is voorzien van een stevige gevlochten USB-kabel. De muis oogt op het eerste oog strak en chique. Dit komt mede door de ietwat doorzichtige bovenkant, waardoor je als het ware de binnenkant een beetje ziet. Verder valt ook op dat er meer knopjes aanwezig zijn dan bij veel andere muizen, maar hierover later meer.

Roccat Kone XP

De Roccat Kone XP is voornamelijk ontwikkeld voor gamers en daarbij komt zijn nauwkeurige Owl-eye gaming sensor goed van pas. De muis ondersteunt tot wel 19.000DPI en beschikt tevens over een Titan optical switch die elke klik nauwkeurig en snel registreert. Bovendien beschikken de switches over een lifecycle van een honderd miljoen kliks. Bij het gebruik voelt de Kone XP goed aan in de hand. De vorm is prima en je kan eenvoudig bij de knopjes. Ook tijdens het gamen schuift de muis lekker soepel over de mat. Voor het oog zijn er natuurlijk ook de nodige RGB-lampjes verwerkt waarmee je de muis kan configureren in vrijwel elk denkbare kleur. De verlichting is op erg bijzondere manier verlicht door de matte doorzichtige behuizing.

Roccat Kone XP

In tegenstelling tot veel andere muizen beschikt de Roccat Kone XP over wat extra knoppen. Deze zijn volledig te configureren, zodat jij de beste setup hebt voor jouw game. Bij de duim zijn vijf knoppen aanwezig, waar de meeste gamingmuizen er maar twee hebben. Vier daarvan zitten boven de duim en de vijfde zit aan de onderkant van de duim. Alle knoppen zijn makkelijk op de tast te vinden. Naast de linkermuisknop zitten ook nog twee knopjes waarmee je vrij snel van DPI-instelling wilt veranderen, althans dit is de standaard functie. Midden op de muis is een knop aanwezig waarmee je snel kunt wisselen tussen geconfigureerde profielen. Mocht je zelfs met al deze knoppen niet genoeg hebben dan beschikt elke knop ook nog eens over een tweede functie. De kop aan de onderkant bij de duim fungeert als het ware als een “shift-knop”. Deze knop gecombineerd met een andere knop activeert de tweede functie. Je kan dus helemaal los gaan met verschillende profielen voor vrijwel elke game.

De Roccat Kone XP is verkrijgbaar voor de adviesprijs van €89,99 en is leverbaar in het wit en zwart. Voor die prijs is het zeker geen miskoop.