De Verloren Legenden van Andor: Donkere Tijden & Oude Geesten
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

De Verloren Legenden zijn twee zeer uitgebreide toevoegingen aan de Legenden van Andor. Omdat er zo ongelooflijk veel nieuwe onderdelen aan bod komen en de regels niet altijd helemaal de lading dekken, krijgen deze uitbreidingen geen vijf sterren. Het is toch echt de moeite waard wanneer je fan bent van de Legenden van Andor, maar wat uitgekeken bent op de vijf basislegenden. Per uitbreiding zijn er drie nieuwe legenden waar je je goed in moet vastbijten om te kunnen winnen.

Van De Legenden van Andor verschenen twee uitbreidingen die wij mochten reviewen. Binnen De Legenden van Andor: Verloren Legenden zijn dat Donkere Tijden en Oude Geesten. Waar het basisspel vijf legenden bevat tellen beide uitbreidingen drie nieuwe legenden met een eigen thema. Wél gebruik je bij het spelen van deze uitbreidingen het bord uit het basisspel met een aantal kaarten en speelstukken. Ondanks dat deze uitbreidingen ontworpen zijn door dezelfde illustrator als het basisspel (Michael Menzel) weet iedere uitbreiding toch een heel eigen sfeer neer te zetten. Lees hieronder onze mening over deze nieuwe legenden zonder spoilers!

Andor_Bordspel Foto: Janneke Ooms-Janssen

De Verloren Legenden: “Donkere Tijden”
De uitbreiding Donkere Tijden gaat verder waar legende 4 of 5 van het basisspel is geëindigd. Deze uitbreiding is ontworpen Andreas Kälber & Christoph Kling. De helden bevinden zich in de mijn en hebben zojuist het gevecht om Cavern afgerond. Opnieuw is het de taak van de helden, waarvan de held Kram er altijd één is, om Andor te beschermen van het kwaad. Dat kwaad komt ook hier in veel nieuwe vormen aan bod. De Verloren Legenden “Donkere Tijden” bouwt ten opzichte van het basisspel een stuk sneller op in moeilijkheid en duisternis, zoals de titel al wat verraadt. De kwade wezens die de helden tegenkomen zijn een stuk sterker. Wij hadden meerdere pogingen nodig om het eerste spel te winnen.

De Verloren Legenden: “Oude Geesten”
In de uitbreiding Oude Geesten is het de missie van de helden om Andor weer op te bouwen nadat de draak een grote ravage heeft achtergelaten. Deze uitbreiding is ontworpen door Dorothea Michels en Matthias Miller. Wat opvalt aan Oude Geesten is de heel andere sfeer. Ondanks dat je gebruikmaakt van het spelmechanisme uit het basisspel, lijkt Oude Geesten een heel nieuw thema te hebben dat minder voortborduurt op het basisspel. Oude Geesten is qua moeilijkheidsgraad een tandje lastiger dan het basisspel, maar heeft hierin een minder sterke opbouw. Waar Donkere Tijden vooral het duistere pad op gaat, is Oude Geesten avontuurlijker en is er meer variatie in het mechanisme van het spel.

Andor_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

Het grootste voordeel aan deze uitbreidingen is dat een speler al bekend is met De Legenden van Andor. De eerste legenden zijn nu niet nodig om de speldynamiek te leren kennen. Wat opvalt in deze Verloren Legenden is dat er ongelooflijk veel materiaal past in een redelijke kleine speeldoos. Er is geprobeerd om zoveel mogelijk spullen in zo weinig mogelijk ruimte te stoppen. Donkere Tijden bevat bijvoorbeeld al 74 onderdelen, zestien speelstukken en een grote stapel legendekaarten. Doordat de uitbreidingen zoveel nieuwe onderdelen bevatten, kost het veel tijd om het spel goed in de vingers te krijgen. Gelukkig zit er een uitleg van veelgebruikte trefwoorden bij, want deze hebben we vaak nodig gehad. De regels werden zo nu en dan wat onduidelijk door de grote hoeveelheid nieuwe onderdelen.

Opvallend aan De Verloren Legenden is dat deze legenden een stuk verhalender zijn dan het basisspel. Nu we allemaal het verhaal van Andor kennen, is er ruimte om de diepte in te gaan. De legenden bevatten veel meer details die je niet per definitie nodig hebt, maar het verhaal wel erg mooi maken. Ook de vormgeving is weer prachtig. Ondanks dat de twee uitbreidingen duidelijk herkenbaar zijn als Andor-spellen, is er duidelijk ruimte gegeven aan een eigen verhaallijn.

De Verloren Legenden speel je met twee tot vier helden. Als je de uitbreiding ‘Donkere Helden’ of ‘Nieuwe Helden’ hebt, kunnen de legenden ook met vijf of zes spelers worden gespeeld.