Disco Elysium The Final Cut-Switch-versie

Disco Elysium The Final Cut is de beste versie van een al erg goede RPG. Zeker de voice acting is een uitstekende toevoeging. De Switch-versie wordt echter geplaagd door performance-issues, waardoor we ons genoodzaakt zien een ster van het totaal af te halen.

Disco Elysium was een van de verrassingen van 2019 voor veel pc-gamers. Het ontzettend sterke schrijfwerk, samen met een bizarre, duistere wereld maakten het tot een RPG  die zonder uitzondering werd geprezen. Inmiddels is het 2022 en is ook Disco Elysium The Final Cut uit voor PlayStation- en Xbox-consoles, samen met versies voor Stadia en Nintendo Switch. Laatstgenoemde versie voelden wij aan de tand en we keken voor je of deze ook op Nintendo’s console goed uit de verf komt. Voor een beoordeling van de game zelf, raden we je aan om de review te lezen die wij destijds al voor je hebben geschreven. Alles dat daar in staat, geldt nog steeds voor deze nieuwe versie. Wij focussen ons hier op de nieuwe zaken die de Final Cut biedt en de ervaring op de Nintendo Switch.

In Disco Elysium neem je de rol aan van een agent die een moordonderzoek doet. Wanneer je echter voor het eerst wakker wordt in de game, ben je je geheugen kwijt na een avond flink doorzakken en is het eerst zaak uit te zoeken wie je bent en wat je moet doen. De vele soms hilarische, maar ook briljante conversaties helpen je langzaam maar zeker op weg naar een antwoord op alle vragen. Daarbij krijg je vaak keuzes op basis van je statistieken, waardoor het zeker uitnodigt om de game nogmaals te spelen, maar om andere keuzes te maken en te kijken hoe ze uitpakken. Het schrijfwerk is zonder uitzondering geweldig. Wel is er een hoop te lezen en dat moet je zeker wel liggen.

Voor wie de vele teksten in de game een drempel vormen om Disco Elysium te proberen, biedt de Final Cut een welkome verbetering: er is namelijk voice acting toegevoegd en dat scheelt een hoop. Elk personage is ingesproken en dat maakt het een stuk meer verdraagzaam om je door de vele dialogen heen te worstelen. Het moet je nog steeds wel liggen, maar het kan net het verschil maken tussen of je deze game wel of niet kunt waarderen.

Een andere welkome toevoeging is fast travel, waarmee je sneller door de wereld van Disco Elysium kunt reizen. Hoewel de spelwereld niet de grootste is, is het wel een erg mooie toevoeging die het leven weer een stukje prettiger maakt.

Als we dan kijken naar de Nintendo Switch-versie, dan zien we dat Disco Elysium toch niet helemaal uit de verf komt en dat heeft vooral te maken met de performance. De game draait namelijk in een bijzonder lage framerate, wat het niet aangenaam maakt om naar te kijken. Dat is jammer, want de Switch-versie heeft toch ook wel een flink pluspunt in het feit dat het touchscreen gebruikt kan worden in de handheld-modus. Dat voordeel weegt echter niet op tegen het feit dat het gewoon niet lekker loopt. Ook in de docked-modus houden de performance-issues aan en dan werkt ook de lage weergaveresolutie niet mee.

Dat neemt niet weg dat Disco Elysium The Final Cut de beste versie is om deze topgame te spelen. De toevoegingen zijn zonder uitzondering goed te noemen, waarbij vooral de voice acting een flinke meerwaarde biedt. Wanneer je echter een ander platform tot je beschikking hebt dan de Nintendo Switch, dan zouden we aanraden om de game daar op te spelen.

Voor deze review speelden wij Disco Elysium The Final Cut op de Nintendo Switch, de game is daarnaast op praktisch elk platform verkrijgbaar. Pc-eigenaren krijgen een gratis upgrade naar deze Final Cut.