Returnal: Ascension
Tim Horsting
Tim Horsting

In een oneindig gevecht in de de toren van sisyphus weet Returnal: Ascension tot grote hoogtes te stijgen. Het verhaal wordt verder uitgediept en de nieuwe locaties zijn zowel prachtig als onheilspellend. De co-op modus is een welkome toevoeging die wel nét iets te vergevingsgezind kan zijn.

Laat het geen verassing zijn dat wij Returnal een vette game vinden. Onze review beloonde de game met vijf sterren en belande bij een van ons zelfs bovenaan de top 3 van 2o21. Tijdens de laatste “State of Play” van PlayStation kondigde de Finse ontwikkelaar Housemarque vanuit het niets aan met een nieuwe update te komen. Deze 3.0-update, die de naam Returnal: Ascension krijgt, bevat de co-op modus en nieuwe singleplayer content: “De Toren Van Sisyphus”.

In Returnal speel je als Selene Vassos. Deze astronaute stortte neer op de planeet Atropos en tijdens het verkennen van de planeet komt ze een lijk tegen; dat van haarzelf. Langzaam komt ze erachter dat iedere keer dat ze sterft, zij weer wakker wordt op de plek van de crash alsof er niets gebeurt is. Door de planeet te verkennen probeert Selene de cyclus te breken, maar dit betekent ook dat ze naast de gevaren van de planeet ook haar eigen demonen onder ogen moet zien te komen.

De Toren Van Sisyphus:

Op de plek waar je als eerste crashed met je schip bevindt zich nu een extra deur, die enkel te bereiken is met de grijphaak uit Biome 2. Hierachter bevindt zich “De Toren Van Sisyphus”, de singleplayer content van Returnal: Ascension. Hierbij krijg je de mogelijkheid om een oneindige “run” te maken door de toren. Na elke twintig kamers is er een “bossfight” met steeds dezelfde baas. Na deze verslagen te hebben krijg je een permanent defect aan het pak. Met het verslaan van vijanden “clear” je een kamer en vergaar je punten. Ook krijg je “multipliers” waarmee je je punten razendsnel op kan bouwen. Snelheid is hier essentieel, even rustig een kamer “looten” is niet aan de orde. Ook zijn er diverse upgrades te verkrijgen waarmee je je pak, wapenniveau en uitrusting kan verbeteren. Nieuw zijn de “ontladers”, deze speciale munitie is zeldzaam, maar kan er voor zorgen dat je binnen enkele seconden alle vijanden in een kamer verslaat. Ook heeft deze een vernietigend effect op de main boss.

Op een gegeven moment zal je wapenniveau en de conditie van je pak aan de max zijn en is het niet mogelijk om meer dan vijftien artefacten bij je te dragen. In het begin van de toren is het verleidelijk om elke boost te pakken, maar later blijkt dat het soms beter is om te wachten. Zodra alles aan de max is merk je dat de toren onvergefelijker wordt. In de centrale ruimte, waar ook het ziekenhuisbed staat, bevindt zich een scorebord waarbij je je prestaties kan vergelijken met spelers wereldwijd. Als Selene op het ziekenhuisbed gaat liggen wordt ze wakker in het mortuarium van een verlaten ziekenhuis. Deze secties zijn vergelijkbaar met de stukken in het huis in de basegame. Echter, weet Housemarque deze soms nóg spannender en onheilspellender te maken. Langzaam pel je als het ware steeds een stukje van het verhaal bloot. Zonder al te veel te verklappen geven deze scènes nog meer diepgang aan het einde van de basegame.

Wederom uitmuntend is het vocale acteerwerk van actrice Jane Perry als Selene (die wij onder andere kennen als Diana Burnwood uit de recente Hitman-trilogie). In de audiologs, archieven en first-person secties krijgt ze de mogelijkheid om Selene een nieuwe laag mee te geven. Zij straalt vooral in de nieuwe first-person secties die Returnal: Ascension met zich meebrengt.

Co-op:

Aan het begin van elke biome/level bevindt zich een grote witte bol. Hier kunnen spelers een Selene oproepen uit een andere tijd. Hierbij kun je met vrienden spelen of met willekeurige spelers. Doordat de Selene’s de mogelijkheid hebben om elkaar weer tot leven te wekken is deze modus van de game wel iets té vergevingsgezind. Hilarisch was het wel om een potje te spelen met een jongen in Australië die als een totaal bezetene door alle kamers rende en overal weer tot leven moest worden gewekt. Wij hebben sinds de tv-serie The Boys nog nooit zo vaak een zeker scheldwoord met de letter “c” horen vallen. Voor veel spelers is de co-op modus eigenlijk te beschouwen als een soort “easy-mode”, mits je gekoppeld wordt met iemand die van wanten weet. Zelf merkten we dat de audioverbinding tussen beide spelers niet altijd even goed werkte. Housemarque zou er goed aan doen om iets van een simpel communicatiesysteem onder een knop te plaatsen zoals bijvoorbeeld in Journey.

Returnal: Ascension is niet de eerste update voor de game. Na enkele patches en fixes voegde Housemarque vorig jaar al een fotomodus toe en de mogelijkheid om je “run” te pauzeren. Hiervoor kon dat enkel door je Playstation 5 in rustmodus te plaatsen. Echter, gooide soms een stroomstoring roet in het eten. Ook als de game werd geüpdatet verloor je alles, dit probleem was zo groot dat Housemarque zelfs op twitter aankondigde wanneer de updates gepland waren zodat iedereen zijn “run” kon afmaken. Met Ascension brengt Housemarque een update die het meer dan waard maakt om nogmaals in deze game te duiken, nieuwe verhalen en uitdagingen levert en hopelijk spelers die vanwege de pittige gameplay afgehaakt waren nogmaals weet te verleiden om (in de co-op modus) het spel nog een kans te geven.

Returnal is exclusief verkrijgbaar voor de PlayStation 5. Update 3.0 is nu uit en gratis te downloaden. Voor de co-op modus is een PlayStation Plus-abonnement vereist.