Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is absolute must see voor iedere fan en ondanks wat kleine onduidelijkheden, raden we je zeker aan naar de bioscoop te gaan!

Vanaf morgen is Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore, het derde deel in de Fantastic Beasts-reeks, in de bioscopen te zien. Na een zeer goed ontvangen eerste deel en een veel minder goed ontvangen tweede deel (vooral door critici) is het de vraag of dit derde deel wel weer weet aan te slaan. Wij mochten de film alvast eerder bekijken zodat we ons oordeel met jullie kunnen delen.

We kiezen ervoor de Engelse namen te gebruiker van personages, aangezien deze ook zo worden uitgesproken. Dumbledore is bijvoorbeeld in het Nederlands Perkamentus.

Nu Grindelwald is ontsnapt en Credence en Queenie met hem mee zijn moet er iets gebeuren. Het heeft er namelijk veel van weg dat Grindelwald zijn plan om de oorlog aan te gaan met de Muggles alleen maar meer kracht bij gaat zetten. En wanneer hij aan het begin van de film ook nog eens de kracht krijgt om in de toekomst te kijken, kan het niet anders dan dat er een hoop chaos volgt. We kiezen ervoor om niet verder te gaan over het verhaal van Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore zodat er geen echte spoilers volgen, maar wij vonden het verhaal zeker vermakelijk en een stuk sterker dan van het vorige deel.

Waar Fantastic Beasts and Where to Find Them en Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald je al een veel beter beeld gaven van de wereldwijde tovernaarswereld, gaat Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore hier nog een stapje verder in. Voor het eerst leer je over de wereldorde van tovenaars en worden de verbanden tussen verschillende landen een stuk duidelijk. Een slimme zet van de makers, want juist dit maakt de films echt anders dan de Harry Potter-films. Harry en zijn vrienden verlaten Engeland nooit en het lijkt dan ook heel beperkt te zijn.

Waar we in de eerste delen al een kijkje kregen in de Verenigde Staten en in Frankrijk gaan we nu nog een aantal stappen verder. Verschillende nieuwe en bekende plekken komen voorbij tijdens de film. En het leuke is om te zien dat er overduidelijk invloeden zijn van het land op de magische wereld, maar dat ze ook echt een eigen stijl hebben.

Net als het vorige deel is Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore natuurlijk heel goed in precies genoeg Harry Potter-magie toevoegen. Heel veel zaken zijn in deze film natuurlijk nieuw en hebben we nooit eerder gezien, maar we leren, hoe kan het ook anders, ook heel veel over Dumbledore. Het huis bijvoorbeeld waar je in de laatste Harry Potter-film zijn broer leert kennen, kom je nu ook weer terug. Ook leer je veel meer over zijn zusje die je op het schilderij ziet.

De hele magische touch is ook veel terug te zien in de actie in de film. Geregeld ontstaat er een gevecht waarbij magie veelal het gevecht een stuk spectaculairder maakt. Maar deze gevechten en actie-scènes worden precies goed afgewisseld met rustige momenten. De cast, zowel de bekende gezichten uit de eerste delen als de nieuwe castleden, zijn dan ook ijzersterk. Zeker ook Mads Mikkelsen, die je Johnny Depp gelijk laat vergeten.

Waar Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore een steekje laat liggen is dat het verhaal soms, zeker in het begin, wat lastig te volgen is. Waar er in tegenstelling tot de Harry Potter-films geen boeken zijn, is er voor de kijker ook niets om op terug te pakken. Wanneer de film tot een einde komt is de duidelijkheid weliswaar terug, maar er waren zeker momenten waarop we meer bezig waren met hoe het nou ook alweer zat, in plaats van daadwerkelijk opletten.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is een tof vierde deel waarbij cast en verhaal echt heel goed zijn! Daarnaast krijgt iedere fan van het Harry Potter-universum precies genoeg Harry Potter om weer even vooruit te kunnen. Helaas is vooral het begin wat chaotisch, waardoor je hem mogelijk wel nog een keer moet kijken om echt alles te snappen.