Lumote: The Mastermote Chronicles

Lumote: The Mastermote Chronicles is een leuke puzzelgame met een mooie grafische stijl.

Puzzelgames zijn wat ons betreft misschien wel de perfecte games voor de Nintendo Switch. Ze zijn ideaal om even snel op te pakken tijdens een vlucht, bus- of treinreis en laat dat nou net iets zijn waarvoor een Switch uitermate geschikt is. Een nieuwe puzzelaar is Lumote: The Mastermote Chronicles, waarin jij als kleine Lumote de wereld al puzzelend blauw moet kleuren en zo de Mastermote moet verslaan.

Lumote is bijzonder fraai gemaakt. Alle puzzels bestaan binnen een grote wereld en door het pad af te leggen, zie je deze dus steeds meer verkleuren. Het is bijzonder indrukwekkend om te zien, zeker wanneer je in een later stadium eens omhoog kijkt en ziet wat je allemaal al voor elkaar hebt gekregen. De wereld begint overwegend rood en kleurt langzaam maar zeker steeds blauwer. Doordat alles als het ware in neon oplicht, ontstaat een bijzonder fraai schouwspel.

Het belangrijkst in een puzzelgame zijn natuurlijk de puzzels zelf. Een wereld kan nog zo mooi zijn, maar als de gameplay niet prettig is en de puzzels niet goed zijn, is er alsnog weinig reden om te gaan spelen. Gelukkig slaat Lumote ook hier grotendeels de plank raak. Hoe verder je in de wereld komt, hoe lastiger de puzzels en met hoe meer verschillende zaken je rekening moet houden. De opbouw hierin is perfect en je krijgt in het juiste tempo nieuwe vaardigheden en objecten toegekend, waardoor het ook verfrissend blijft.

Een nadeel is wel dat je meteen in het diepe wordt gegooid, zonder enige verdere instructie. Je zult dus zelf uit moeten vogelen hoe alles werkt en dat kan een beetje schrikken zijn wanneer je je eerste stappen zet in de wereld van Lumote: The Mastermote Chronicles. Gelukkig is de besturing niet al te complex en heb je meestal na een of twee keer proberen wel de smaak te pakken. Wel vinden we het rondbewegen en springen niet optimaal. Het bewegen gaat wat ons betreft wat te langzaam en het springen (zeker wanneer je een dubbele sprong moet doen), mist af en toe het overzicht waardoor je in de diepte stort en de puzzel weer opnieuw kunt starten.

Naast de Switch-versie kregen we ook de kans om de game op de Xbox Series X te testen en het is goed om te zien dat de game op beide platformen uitstekend draait. Wel valt het op dat het op de Switch behoorlijk lang duurt om de game op te starten. Op de Xbox is het dankzij de SSD een fractie van een paar seconden, maar op de Switch duurt het in onze beleving te lang voor een spel dat grafisch ook weer niet zoveel om het lijf heeft.

Lumote: The Mastermote Chronicles is een leuke puzzelaar met een fraaie grafische stijl. Op wat kleine ergernissen in de besturing na, kunnen we de game dan ook prima aanraden. Wel duurt het opstarten op de Switch wat lang.

Wij speelden de game op de Nintendo Switch en de Xbox Series. Het spel is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One en pc.