Bugsnax
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Bugsnax ziet er niet alleen heel erg schattig uit, maar is ook best een vermakelijk spel. De gratis update brengt nog wat extra content met zich mee, al zal je wel de nodige optionele opdrachten moeten voltooien om deze nieuwe verhaallijn te kunnen starten.

Bugsnax verscheen eind 2020 voor de PlayStation-consoles en Epic Games Store. Nu is deze schattige avonturengame die draait om de combinatie van insecten en eten, ook beschikbaar voor alle andere moderne platformen én heeft een gratis update gekregen met nieuwe content. Een mooi moment voor ons om eens in deze bijzondere wereld te duiken.

We spelen een journalist die moeite heeft om interessante verhalen te schrijven en op het punt staat ontslagen te worden. Als laatste redmiddel is daar de avonturierster Lizbert Megafig die op Snaktooth Island een interessante vondst heeft gedaan. De baas lacht ons uit, maar stuurt ons er toch naartoe. Eenmaal aangekomen op het eiland blijkt Lizbert verdwenen te zijn en de overige bewoners leven in onmin met elkaar. Aan ons de taak om deze bewoners te helpen en zo achter het mysterie van Lizberts verdwijning te komen. Het verhaaltje wordt op een leuke manier verteld door de worstelingen die de bewoners op het eiland zelf en met elkaar meemaken. Uiteindelijk zijn we toch een beetje gaan meeleven met ze en waren we benieuwd hoe het verhaal zou aflopen.

Snaktooth Island wordt bevolkt door de bugsnax: insecten die op verschillende groenten, fruit en snacks lijken. Om de bewoners te helpen zullen we deze insecten moeten vangen en daarvoor krijgen we verschillende hulpmiddelen tot onze beschikking. In het begin gaat dit nog heel erg gemakkelijk. Zo zetten we bijvoorbeeld de Snak Trap op het pad dat een insect bewandelt en zodra dat beest er tegen aan loopt, laten we de val dichtklappen. Al snel begint het wat complexer te worden en zullen we diverse hulpmiddelen moeten gebruiken. Met de Lunchpad kunnen we bijvoorbeeld de Snak Trap lanceren om zo vliegende insecten te vangen en met de Buggy Ball kunnen we een beest die zich in een boomstronk schuilt uit zijn schuilplaats duwen. Er zijn zo’n honderd bugsnax om te vangen, al hoef je ze lang niet allemaal te vangen om het verhaal uit te spelen.

Wanneer we een bewoner hebben geholpen met een paar opdrachten en hem of haar overtuigd hebben om terug te keren naar Snaxburg, het dorpje op het eiland, kunnen we een interview afnemen. Hiermee verkrijgen we dan weer een nieuwe aanwijzing naar het mysterie van de verdwijning van Lizbert en haar geliefde Eggabell. In het dorp zelf hebben de bewoners nog wat extra opdrachten voor ons klaarstaan en leren we de bewoners iets beter kennen.

Met de gratis update heeft Bugsnax wat nieuwe content gekregen. Zo sturen de bewoners ons nu brieven met wat extra verzoeken en belonen ze ons met spulletjes voor onze eigen hutje in Snaxburg, dat we naar eigen smaak mogen inrichten. De hoofdmoot van deze update is een compleet nieuw eiland. Om daar uiteindelijk te komen hebben we wel flink wat werk moeten verrichten op Snaxtooth Island. Zo moesten we eerst de hoofdverhaallijn en optionele opdrachten van zowel Snorpy als Chandlo voltooien om überhaupt deze extra verhaallijn te starten. Naast deze twee geliefden zullen ook Triffany, Floofty en Shelda aan het nieuwe avontuur meedoen en dus gold voor hun precies diezelfde vereisten.

Eenmaal aangekomen op dit nieuwe eiland blijken er reusachtige bugsnax te leven. Om deze te vangen zullen we ze eerst kleiner moeten maken via de zogenaamde ‘shrink spice’, een vat met een explosief goedje dat na dertig seconden ontploft. Daarna kunnen we de gebruikelijke tactieken toepassen om ze te vangen. Er zijn ook nog wat puzzels aanwezig in de vorm van ruïnes, die we kunnen oplossen met behulp van de Buggy Ball.

Bugsnax is toch wel een uniek concept te noemen met een schattig uiterlijk. Het verhaaltje is vermakelijk en we waren wel nieuwsgierig naar hoe het afliep. De gameplay begint op den duur wel wat eentonig te worden: de opdrachten die je krijgt en het vangen van de insecten komen eigenlijk grotendeels op hetzelfde neer. De update geeft je nog een paar uur aan extra content.

Bugsnax is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game is voor alle moderne platformen beschikbaar en is ook te spelen via Xbox Game Pass.