Dobbel Vouwen
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

De eerste twee levens vormen een leuk dobbelspel om met wat oudere kinderen te spelen. De laatste twee levels daarentegen maken van Dobbel Vouwen een uitdagende roll&write waarbij je creatief moet omgaan met jouw scorevel om te kunnen winnen. Het nadeel aan dit spel is dat er van de minder interessante levels de meeste scorevellen aanwezig zijn. Het is een grappig nieuw spel, maar het had meer sterren gekregen als er meer diepgang in de eerdere levels aanwezig was geweest.

Dobbel Vouwen is een van de nieuwe roll&write-spellen die 999 Games onlangs uitbracht. Dobbel Vouwen is ontworpen door Klaus-Jürgen Wrede (Carcassonne) en Ralph Querfurth (Exit-spellen) en brengt een heel nieuwe dimensie naar de categorie dobbelspellen. In dit dobbelspel is het de bedoeling dat je een netwerk opzet van kruisjes, waarmee je symbolen met elkaar verbindt. Als je de juiste symbolen met elkaar hebt verbonden, kan het vouwen beginnen. Door het vouwen van jouw scorevel maak je nieuwe symbolen zichtbaar. Verbind alle symbolen en win het spel!

Dobbel_Vouwen_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Dobbel Vouwen start iedere speler met een leeg scorevel voor zich. Dit vel bestaat uit kleine vakjes die je kunt aankruisen. Een beurt start met een worp van de twee dobbelstenen. De actieve speler kiest een van de dobbelstenen en de andere spelers mogen gebruikmaken van de overgebleven dobbelsteen. Op die dobbelstenen staan cijfers die aangeven hoeveel kruisjes je mag zetten. De kruisjes mogen alleen bij een eindpunt van een andere reeks kruisjes gezet worden. Door een heel netwerk van kruisjes op jouw scorevel te plaatsen, kun je verschillende symbolen met elkaar verbinden en bonuskruisjes verdienen. Het punt van het spel is om alle doelsymbolen met elkaar te verbinden. De speler die dat als eerste doet, heeft gewonnen. Door de smileys te verbinden mag je een hoek omvouwen: dit is nodig om nieuwe doelsymbolen tevoorschijn te toveren die je moet verbinden met het netwerk van kruisjes.

Dobbel Vouwen bestaat uit vier levels met een oplopende moeilijkheidsgraad. Het eerste spel is erg eenvoudig. Het is zo gemakkelijk dat dit level meer lijkt op een oefenronde om het spel beter te leren kennen. Het tweede level doet een klein stapje omhoog, maar het derde en vierde level zorgen echt voor een interessante roll&write. Waar in de eerdere levels alleen de hoeken van het scorevel omgevouwen kunnen worden en er hierdoor weinig creativiteit nodig is, mag je in level vier verschillende vouwen maken en op de achterkant bijna een heel nieuw spel spelen. Dit maakt Dobbel Vouwen uitdagend en een stuk minder voorspelbaar. 999 Games geeft Dobbel Vouwen op tactiek vier van de vijf sterren. Dit lijkt dus enkel in de twee hogere levels het geval te zijn.

Dobbel_Vouwen_Scorevel Foto: Janneke Ooms-Janssen

In de doos zitten vrij veel scorevellen voor het eerste level. Dat is een minpunt aan Dobbel Vouwen, want dit level is dermate makkelijk dat het wat saai is om te doen. Er zit vrij weinig uitdaging of competitie in. Pas in het derde level wordt Dobbel Vouwen een interessant dobbelspel. Het is jammer dat er voor die levels een stuk minder scorevellen in de doos zitten. Wel maakt dit dat je Dobbel Vouwen ook met wat oudere kinderen kunt spelen. Dobbel Vouwen speel je vanaf één speler tot een maximum van vier. Hier doe je gemiddeld 20 minuten over. Voor de solovariant zijn er dertig uitdagingen beschikbaar die nog best een dobber zijn!