Great Plains
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Great Plains is een kort, tactisch spel met een interessant thema, maar dit thema komt niet sterk naar voren tijdens het spelen. Het is een toegankelijk tweespelerspel met gemakkelijke spelregels. Het goed toepassen van deze regels kan nog best een uitdaging zijn. Great Plains had meer sterren gekregen als het wat meer eer deed aan het mooie thema.

999 Games bracht afgelopen jaar het spel Great Plains uit. In dit tweespelerspel speel je met vossen of slangen. Je bevindt je in de oertijd en jouw stam leeft in drie grotten. Vanuit die grotten verken je langzaam het gebied om je heen. Je ziet bergen, de steppe, bronnen en laagland. Met behulp van wilde dieren die jou spirituele ondersteuning bieden ga je op onderzoek uit. Vervolgens kom je een andere stam tegen en dan begint de strijd. Wie heerst over de grootste jachtgebieden van de Great Plains en wint het spel?

Great_Plains_Zoom Foto: Janneke Ooms-Janssen

Je start Great Plains door zeven zeshoekige tableaus willekeurig aan elkaar te leggen. Dit vormt het speelbord voor de rest van het spel. In de eerste fase kiezen de spelers om de beurt een locatie om de drie grotten van hun stam te plaatsen. Dit worden van elke stam de startposities. Hier vandaan kunnen de spelers het gebied verkennen. In fase twee zetten de spelers om de beurt een houten stampion. Eén speler speelt met de oranje vossen, de andere speler met blauwe slangen. Een stampion plaats je op een laaglandveld. Dit kan steppe zijn of een spirituele locatie. Op een spirituele locatie krijg je een totemfiche van een adelaar, een beer of een paard. Met deze totemfiches kun je aan het begin van je beurt een speciale zet doen die bij dat dier hoort. Met een beer verdrijf je jouw tegenstander bijvoorbeeld van een veld. Punten behaal je door aan het einde van het spel de meerderheid te hebben in jachtgebieden.

Great Plains is een tactisch spel dat je gemakkelijk kunt spelen als je weinig tijd hebt of bijvoorbeeld als intermezzo tijdens een spellenavond. Het is tactisch op de korte termijn, maar niet erg strategisch op de lange termijn. Je kunt geen uitgebreide strategie uitwerken omdat de zetten van de ander te onvoorspelbaar zijn. Een leuk aspect aan Great Plains is dat het bord er ieder potje anders uitziet doordat alle tableaus dubbelzijdig zijn. Je speelt voornamelijk je eigen spel door in te schatten welke jachtgebieden het meest toegankelijk zijn vanuit jouw grotten. Je moet echter bedacht zijn op de berenacties van jouw tegenstander. Om terug te kunnen slaan is het belangrijk dat je tijdig de juiste totemfiches hebt verzameld. Doe je dit niet, dan is de kans klein dat je wint.

Great_Plains_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

Great Plains is erg toegankelijk. De spelregels zijn gemakkelijk te begrijpen en snel uit te leggen. Zoals bij Schaken hangt het van de spelers af hoeveel diepgang erin zit. Het is daarom prettig om Great Plains te spelen tegen iemand die een even ervaren spellenspeler is. Je speelt dit spel altijd met twee spelers en dat doe je in ongeveer 20 minuten. Iedere speler heeft 20 zetten tot zijn of haar beschikking en daarna ga je over op de puntentelling. De speler met de meeste punten wint. Het kleurenpalet en de zeshoekige tableaus hebben wat weg van Carcasonne en Kolonisten van Catan. Het verhaal achter Great Plains is overigens ook mooi. Dit komt echter weinig tot uiting tijdens het spelen van een potje: De vossen zijn moeilijk herkenbaar als vos en het verhalende aspect komt niet echt naar voren.