Doorgaan naar artikel
Steelrising
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Steelrising laat zien hoe je een soulslike-game toch toegankelijk kunt maken voor een groter publiek en dat is alleen maar positief te noemen. Door de paar uur die we hebben kunnen spelen, zijn we erg benieuwd naar het eindresultaat.

Twintig jaar geleden bestond het soulslike-genre nog niet eens, maar na het verschijnen van Demon’s Souls in 2009 wint het genre langzaam steeds meer zieltjes. Een eeuwige discussie die om dit soort spellen hangt, is het ontbreken van een zogenaamde easy-modus. FromSoftware, de bedenker van het genre, heeft meerdere malen aangegeven dat het niet eenvoudig is om een andere moeilijkheidsgraad te introduceren. Toch zou het fijn zijn als de soulslike-games ook te spelen zijn door gamers die niet honderden uren tot hun beschikking hebben ’to Git gud’. Ontwikkelaar Spiders, bekend van onder andere Greedfall, heeft wel een poging gedaan om dit soort games beschikbaar te maken voor een breder publiek. Wij mochten alvast een vroeger versie spelen en gingen ermee aan de slag.

Het verhaal draait om Aegis, een robot die de lijfwacht is van koningin Marie Antoinette, en speelt zich af in Parijs in 1789 tijdens de Franse Revolutie. Het is aan jou om een einde te maken aan de terreur die veroorzaakt wordt door koning Louis XVI en zijn mechanische leger.

Voordat je aan je avontuur kunt beginnen, moet je je eigen Aegis samenstellen. Je kunt het uiterlijk aanpassen, maar je bepaalt ook met welke wapens je wilt vechten. Het ene wapen is lichter en sneller, maar richt minder schade aan en het ander is zwaarder, minder wendbaar, maar daarmee hoef je een tegenstander minder vaak te raken. Op deze manier kun je dus kiezen welke vechtstijl bij jou past. Het is dus goed om ze allemaal even uit te proberen voordat je verder gaat met het avontuur, dat kan je een hoop frustratie besparen.

Frustratie is natuurlijk wel een sleutelwoord als het gaat om soulslike-games en Steelrising is daar zeker geen uitzondering in. Met de standaardinstellingen ga je zeker geen fan worden van het genre als je afgehaakt bent bij spellen als Dark Souls en Bloodborne. Het is namelijk behoorlijk lastig als je verwacht dat je maar een beetje op knopjes kunt rammen om iemand te verslaan. Je zult je aanvallen voorzichtig moeten plannen en ontwijken is soms misschien nog wel belangrijker dan aanvallen. Het mooie van Steelrising is wel dat je de ervaring minder frustrerend kunt maken. Je kunt namelijk instellen dat een klap van de tegenstander minder schade aanricht. Ook kun je aangeven dat je geen ‘Anima Essence’, de benaming voor XP, verliest als je doodgaat. Dit maakt het een stuk aangenamer, omdat je hiermee namelijk Aegis van upgrades kunt voorzien. En deze zijn heel hard nodig naarmate je verder komt in het spel.

Aangezien Aegis een robot is, zal ze af en toe ook een soort van oververhit raken. Je zult dan op het juiste moment op de juiste knop moeten drukken om te zorgen dat dit moment snel weer voorbijgaat. Doe je dat niet, dan kun je een aantal seconden even geen aanval uitvoeren en niet ontwijken. Het maakt het vechten dus nog iets lastiger dan het al is. Gelukkig kun je de moeilijkheid hiervan ook weer wat afzwakken, waardoor nieuwkomers niet ineens te veel op hun dak krijgen.

Steelrising is geen openwereldgame, maar je volgt een redelijk lineair pad richting je doel. Je kunt overigens wel opzoek gaan naar kleine paadjes die leiden tot extra XP of andere voorwerpen die je weer kunt gebruiken, zoals het bijvullen van je levensbalk. De game ziet er donker, maar prima uit. Wij hebben helaas maar een klein stuk kunnen spelen, dus weten niet hoe de rest van het spel eruit komt te zien.

Je kunt wel aan alles merken dat de game gemaakt is door een kleiner team. Zo zien de cutscenes er niet heel erg mooi uit en hebben we grafisch inmiddels ook wel betere voorbeelden gehad, maar slecht is het zeer zeker niet. Het is juist best wel knap als je ziet wat het team van Spiders voor elkaar heeft weten te krijgen.

Steelrising heeft ons weten te verrassen en dan met name de manier waarom ze hebben geprobeerd het soulslike-genre toegankelijk te maken voor een groter publiek. Wees als veteraan niet bang: het is lastig genoeg als je alles op standaard laat staan. De wereld is donker, maar interessant. Wij zijn heel benieuwd naar het eindresultaat dat op 8 september zal verschijnen.

Steelrising is voor deze review gespeeld op pc. De game komt ook naar PlayStation 5 en Xbox Series X|S.