De Avonturen van Robin Hood
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

De Avonturen van Robin Hood is een prachtig en uniek coöperatief spel dat echt de moeite waard is. Het speelbord bevat bijna alle elementen waarmee wordt gespeeld, waardoor het bord relatief rustig blijf gedurende een avontuur. Je start het eerste spel snel en gemakkelijk op en de avonturen worden niet gemakkelijk doorlopen. Dit is een coöperatief spel waarbij goed overlegd moet worden om het verhaal tot een goed einde te brengen. Een uitdaging voor de gevorderde spellenspeler.

Van 999 Games verscheen eerder dit jaar het coöperatieve bordspel De Avonturen van Robin Hood. In De Avonturen van Robin Hood is het jouw taak om als hoofdpersoon Robin Hood en zijn “merry men” over het speelbord te bewegen om voor gerechtigheid te zorgen en Prins John te bestrijden. Samen met jouw medespelers begin je aan het verhaal dat zich afspeelt in 1193 in Nottingham. Dat doe je door je in de schaduw van het bos te bewegen, hier en daar een wachter of een edelman aan te vallen, maar vooral door als goede metgezellen te werk te gaan. Zorg dat er hoop blijft in het land en bereik jouw doelen voor de tijd is verstreken en de sheriff van Nottingham al het goud van het volk voor zichzelf houdt.

Robin_Hood_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

In De Avonturen van Robin Hood ben je in vijf minuten klaar om het eerste spel op te zetten. Samen neem je het startblad door dat laat zien hoe je voortbeweegt over het speelbord en verder beschrijft het een aantal basale spelregels. Hierna pak je het verhalenboek erbij en begin je het spel. In het eerste spel leer je het mechanisme van De Avonturen van Robin Hood kennen. Eén speler leest het boek voor en een andere speler is verantwoordelijk voor de buidel. Als jouw schijf uit de buidel wordt getrokken, mag jouw figuur over het speelbord bewegen. In dit spel zijn er geen vakken op het speelbord. Je mag alleen niet door bomen, mensen en gebouwen lopen.

Het spel is ontworpen door Michael Menzel, die we kennen van De Legenden van Andor. Dit is in een aantal opzichten terug te zien, bijvoorbeeld in de voorwerpen die je kunt bemachtigen en de manier waarop je deze gebruikt. Zo kun je bijvoorbeeld een schild en proviand inzetten voor extra beurten of voor bescherming.

Het bijzondere aan De Avonturen van Robin Hood is het unieke speelbord. Er zijn geen vakken waarover je beweegt, maar je hebt een aantal figuren die je aan elkaar legt om een afstand te overbruggen Je kunt zover lopen als jouw speelfiguren dat toelaten. Als je jouw lange afstandsfiguur niet gebruikt, krijg je een extra wit blokje in de buidel. Dit helpt bij het overweldigen van wachters, omdat je tijdens het overweldigen drie blokjes uit de buidel moet trekken. Indien hier een wit blokje bij zit, is de wachter verslagen. Een ander bijzonder aspect aan het speelbord is dat deze verandert gedurende het spel. Waar je in veel andere spellen een verzameling aan onderdelen op het speelbord legt, is hier alles aanwezig in het speelbord zelf, door vakken in uitsparingen op het speelbord om te draaien of weg te nemen. Het speelbord is hierdoor dynamisch en onvoorspelbaar. Het eerste avontuur is echt nog een oefenpotje. Na dit eerste spel loopt de moeilijkheidsgraad snel op. Dat maakt De Avonturen van Robin Hood geschikt voor de meer ervaren spellenspeler. Dat maakt het niet minder leuk voor de minder ervaren spelers, aangezien het bord snel klaargezet wordt en de basisregels met een paar minuten duidelijk zijn.

Robin_Hood_Standfiguren Foto: Janneke Ooms-Janssen

Je speelt een avontuur van De Avonturen van Robin Hood  in ongeveer een uur uit. Hierbij hoeft er nauwelijks tijd gereserveerd te worden voor het opzetten van het spel of het leren kennen van de spelregels. Je kunt dit met twee tot vier spelers spelen. Het is aan te raden om dat iedere keer met dezelfde spelers te doen, omdat de spelregels niet gemakkelijk opnieuw zijn te leren als je de eerste paar avonturen hebt gemist. In het gebonden boek staan negen avonturen. Een mooie bonus is dat ieder avontuur meerdere keren gespeeld kan worden. Indien het de metgezellen niet gelukt is om een avontuur te voltooien, heeft hetzelfde avontuur een volgend potje net andere spelregels.