The Elder Scrolls Online: High Isle

The Elder Scrolls Online: High Isle brengt weer tientallen uren speelplezier en mooie, nieuwe gebieden om te ontdekken. Het verhaal is, in combinatie met de interessante personages, de moeite waard om te voltooien.

The Elder Scrolls Online is niet nieuw, sterker nog, het bestaat al sinds 2014. Toch wordt de MMORPG nog dagelijks door vele gamers gespeeld en inmiddels heeft Bethesda ook weer een nieuwe uitbreiding uitgebracht in de vorm van High Isle. Wij gingen met dit deel aan de slag en hieronder kun je lezen hoe dit nieuwe stukje Tamriel ons is bevallen.

Mocht je nog nooit The Elder Scrolls Online hebben gespeeld: het werkt een beetje zoals elke MMORPG. Je maakt een personage aan van een bepaalde klasse en hiermee probeer je missies te voltooien. Tijdens je avontuur zal je ook de nodige vijanden moeten verslaan en hiervoor krijg je weer punten waarmee je je personage kan upgraden. Het leuke van dit soort online RPG’s is dat je het samen met vrienden kunt doen, maar ook helemaal alleen is gewoon een optie.

Elke grote uitbreiding van The Elder Scrolls Online voegt een nieuw gebied toe aan Tamriel, de wereld waar het zich allemaal afspeelt. Dat nieuwe gebied is tevens het decor voor een nieuw hoofdstuk dat bestaat uit verschillende hoofd- en zijmissies. In High Isle kom je al vrij vroeg Arabelle Davaux tegen, een vroegere kapitein van de Lion Guard, en ze vertelt je dat drie schepen van haar verdwenen zijn. Ze vraagt je om haar te helpen en al snel kom je erachter dat dit het werk is van de The Ascendant Order. Snel raak je verzeild in een wereld van politieke intriges en probeer je te achterhalen wat er precies is gebeurd en waarom.

Wat betreft gameplay is High Isle niks anders dan voorgaande delen, je praat enorm veel met verschillende personages en van een aantal krijg je een opdracht. Meestal is het een kwestie van informatie verzamelen of een item vinden en terugbrengen. Niet heel spannend dus, maar het verhaal weet wel te boeien, en dat is niet altijd het geval geweest. Dat heeft ook heel erg te maken met de interessante personages die op je pad zullen komen, zoals Rigurt the Brash, Arabelle Davaux en Jakarn. Het zijn geen zielloze hulzen, maar ze hebben allemaal hun leuke en minder leuke kanten.

Hoewel High Isle het vooral van het verhaal moet hebben, wil het oog ook wat. Gelukkig heeft Bethesda daar ook voor gezorgd en zien de eilanden er prachtig uit. Ze zijn voorzien van de nodige stranden, steden, bergen en Amenos heeft zelfs een soort van jungle. De wereld leeft ook echt en overal is wel wat te zien en te ontdekken. Op sommige momenten deed het zelfs even denk aan The Witcher 3 en dat kan alleen maar een compliment zijn.

Wat wel echt nieuw is, is het kaartspel Tales of Tribute. De manier waarop het verwerkt is in de game, is enigszins te vergelijken met Gwent in The Witcher 3. Je hoeft het niet te spelen, maar het kan dienen als nodige afwisseling tijdens het voltooien van je missies. Heel eerlijk gezegd, wist het ons geen enkel moment echt te boeien en je zult dan ook fan moeten zijn van dit soort kaartspellen om er echt van te kunnen genieten. Het is in ieder geval een poging om wat meer variatie naar The Elder Scrolls Online te brengen en het zal voor sommige spelers ook wel werken. Maar wij halen veel meer plezier uit het ontdekken van de wereld, dan uit het bouwen van een deck.

The Elder Scrolls Online: High Isle is een mooie, nieuwe uitbreiding die weer flink wat uren speelplezier met zich meebrengt. De missies zijn over het algemeen redelijk hetzelfde als wat we gewend zijn, maar het verhaal en de verschillende personages maken het zeker de moeite waard. De eilanden zien er mooi en kleurrijk uit, en dat is toch wel een welkome afwisseling na de vrij donkere, voorgaande uitbreidingen. Mocht je nieuw zijn in de wereld van The Elder Scrolls Online dan is The Elder Scrolls Online Collection: High Isle Collector’s Edition dé manier om in te stappen. Je krijgt namelijk naast High Isle ook de beschikking over voorgaande hoofdstukken: Blackwood, Greymoor, Elsweyr, Summerset en Morrowind.