Witchstone
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Witchstone is een erg mooi en uitdagend bordspel voor de ervaren spellenspeler die van fantasy houdt. Er zijn veel verschillende speelstukken die mooi in de doos moeten passen. Dit spel zou een ster meer krijgen wanneer niet alle speelstukken door elkaar zouden vallen zodra je de doos schuin houdt. Er zijn erg veel mogelijkheden binnen een speelbeurt waardoor het soms wat overzichtelijk wordt. Er zijn gelukkig speelstukken die maken dat je dit goed bij kunt houden. Al met al een aanrader als je van strategische expertspellen houdt.

Vorig jaar gaf 999 Games het sterk strategische bordspel Witchstone uit. Dit spel is ontworpen door Reinier Knizia (Regenwormen, In de Ban van de Ring) en Martino Chiacchiera (Wonderboek) en dat hebben zij prachtig gedaan. In Witchstone verzamelen iedere eeuw alle belangrijke heksen en tovenaars zich bij de heilige heksensteen om hun vaardigheden tentoon te stellen. De heks of tovenaar die de meest indrukwekkende magie uitoefent wordt uitgeroepen tot Meester van de Heksensteen.

Witchstone_Overview Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Witchstone heb je iedere beurt de keuze uit vijf heksenfiches waarvan je er één op jouw heksenketel legt. Hierop staan twee acties die je mag uitvoeren. Als je acties van dezelfde soort tegen elkaar aanlegt in de ketel mag je deze bij elkaar optellen. Nadat iedere speler dit elf keer heeft gedaan is het spel voorbij en ga je over tot de laatste puntentelling. De acties zijn erg verschillend van elkaar. In de perkamentactie mag je een kaart pakken die je ofwel versterking geeft tijdens een actie of een doel stelt voor het einde van het spel. Er zijn verschillende sporen te ontwikkelen die je extra punten of extra acties geven. Soms zin er wel tien extra acties gedurende een beurt. Hierin voorziet het spel door op de overzichtskaart een marker te leggen waarmee je de hoeveelheid acties kunt bijhouden.

Een eerste potje Witchstone spelen is geen gemakkelijke opgave. Er zijn enorm veel speelstukken te leren kennen (welgeteld 334) en veel regels door te nemen. Dit maakt de drempel hoog voor een eerste spel. Je kunt je in Witchstone niet richten op één ontwikkeling. Zo kun je pas heksen over het veld bewegen om toverfiches te bemachtigen als je energieroutes hebt geclaimd die locaties met elkaar verbinden. Dit maakt dat elf acties te weinig voelt om een uitgebreide strategie uit te werken. Soms voelt het alsof je bezig bent met het bij elkaar sprokkelen van de punten. Wanneer je Witchstone vaker speelt wordt het langzaamaan iets duidelijker op wat voor strategie je kunt inzetten. Het pakken van perkamentrollen met einddoelen is een inpopulaire zet omdat dit de enige actie is die je niet kunt vermenigvuldigen. Het lijkt echter een essentiële zet om genoeg punten te kunnen halen aan het einde van het spel.

Witchstone_Speelbord Foto: Janneke Ooms-Janssen

Dit fantasierijke en strategische bordspel speel je met twee tot vier mensen in ongeveer anderhalf uur uit. In een potje Witchstone lijkt de tijd voorbij te vliegen. Je hebt immers maar elf beurten om je hele spel in te spelen. Het is handig om dit spel te spelen met meer ervaren spellenspelers omdat het veel verschillende spelmechanismen bevat waarmee de ervaren speler al bekend is. Thematisch is Witchstone erg sterk, elk aspect op het bord en ieder speelstuk is fantasy en ziet er prachtig uit. De doos heeft allerlei vakjes waarin je speelstukken kunt bewaren. Dit lijkt erg handig, maar alles valt door elkaar zodra je de doos rechtop in de kast zet.