Kirby’s Dream Buffet

Technisch zit Kirby's Dream Buffet prima in elkaar, maar de beperkte hoeveelheid content zorgt er voor dat je extreem snel bent uitgekeken op het spel.

Het succes van Fall Guys is ook Nintendo niet ontgaan en met de sterren uit de eigen stal moet toch ook wel zoiets te doen zijn, moet de Japanse spellenmaker hebben gedacht. Het resultaat is Kirby’s Dream Buffet geworden dat nu voor een zacht prijsje digitaal aan te schaffen is in de eShop. Weet Nintendo iets moois te creëren met deze formule?

In Kirby’s Dream Buffet neem je het als Kirby op tegen een drietal andere Kirby’s in races en verschillende mini-games. Je hebt de keus om de verschillende minigames los te spelen, maar de belangrijkste modus is het Smikkeltoernooi, waar je een tweetal races speelt die afgewisseld worden met een minigame en een eindgevecht. Het doel is om zoveel mogelijk aardbeien te verzamelen.

In de races leg je een kleurrijk parcours af waarbij je á la Mario Kart met power-ups je tegenstanders dwars kunt zitten. Wie het eerst bij de finish is, kan de grootste taart pakken met de meeste aardbeien. De nummers twee en drie krijgen kleinere taarten en de nummer vier krijgt helaas niets te eten.

De mini-games en eindgevechten komen allemaal eigenlijk op hetzelfde neer, probeer zoveel mogelijk vallende aardbeien te pakken en beuk daarbij je tegenstanders aan de kant of helemaal van tafel. Dit doe je wederom met hulp van de power-ups die ook naar beneden vallen.

Een leuk gameplayelement daarbij is dat je groter wordt naarmate je meer aardbeien pakt, wat het rondrollen lastiger maakt, waardoor de Kirby’s die op achterstand staan makkelijker bij kunnen komen. Dit maakt dat eigenlijk elke race wel spannend blijft en het niet op de helft van het toernooi al bekeken is. Wat daarbij komt is dat er bij de einduitslag nog extra aardbeien worden uitgedeeld voor bijvoorbeeld degene die de meeste power-ups gebruikt heeft. Dit kan de einduitslag duidelijk nog beïnvloeden, wat wat ons betreft niet nodig was geweest. Het voelt daarbij een beetje oneerlijk, omdat de criteria op voorhand niet bekend zijn en je je dus niet specifiek op die doelen kunt focussen.

En dat was het eigenlijk wel wat Kirby’s Dream Buffet betreft. Ondanks het fraaie en koddige uiterlijk en de variatie in banen, komt de klad er al enorm snel in. Het is qua content gewoon heel erg summier en zelfs als je met je vrienden op de bank zit, gooi je het spel al gauw aan de kant ten faveure van bijvoorbeeld Mario Kart, Mario Party of Smash Bros die wel overlopen van content.

Daar komt nog eens bij dat lokale multiplayer om een reden die wij niet begrijpen maar gelimiteerd is tot twee spelers. Het speelveld wordt dan aangevuld met twee computergestuurde Kirby’s. Wil je met meer menselijke spelers tegelijk spelen, dan ben je veroordeeld tot online spelen of anderen moeten hun eigen Switch en kopie van het spel meebrengen. Maar ook dan ben je gelimiteerd tot maximaal vier spelers, terwijl het spel zich uitstekend leent om met flink veel Kirby’s tegelijk door een level te rollen. Iets dat ook een van de grote krachten van Fall Guys is.

Kirby’s Dream Buffet zit technisch prima in elkaar, maar bevat gewoon veel te weinig content om langer dan een half uurtje interessant te blijven, zelfs wanneer je de online multiplayer speelt. Daar kan zelfs de schappelijke prijs van € 14,99 niets aan veranderen.