The Last of Us Part I

The Last of Us Part I maakt flink indruk met prachtige graphics. Voor wie het spel al eens in een andere vorm heeft gespeeld, vinden we het prijskaartje wel aan de hoge kant.

The Last of Us is een van de meest gewaardeerde games uit de rijke historie van PlayStation. Het iconische verhaal speelt zich af in een wereld waarin de mensheid is gedecimeerd door het Cordyceps-virus dat mensen in een soort zombies verandert. Iedereen die gebeten wordt, zal binnen een aantal dagen de controle over zichzelf verliezen. In deze wereld krijgt Joël Miller de opdracht om een meisje genaamd Ellie naar een nederzetting van de Fireflies te brengen. Het meisje lijkt immuun te zijn voor het virus en kon wel eens de oplossing zijn waar de mensheid naar op zoek is.

Het originele spel stamt al uit 2013 en verscheen in de nadagen van de PlayStation 3. Toen niet veel later de PlayStation 4 verscheen, werd er al een verbeterde versie uitgebracht voor die console. Nu is er natuurlijk de PlayStation 5 en het leek Sony en Naughty Dog een goed idee om de titel ook naar dit platform te brengen. Hierbij hebben ze niet gekozen voor een simpele remaster, maar hebben ze de hele game vanaf de grond af aan opgebouwd in de engine die ook voor The Last of Us Part II is gebruikt. Het resultaat ligt vanaf 2 september in de winkels en heeft de treffende titel The Last of Us Part I gekregen. Biedt deze versie genoeg om je opnieuw dik twintig uur geboeid te houden, of had Naughty Dog zich de moeite kunnen besparen?

Wat het meest in het oog springt zijn natuurlijk allereerst de graphics en het moet gezegd worden: de game ziet er werkelijk waanzinnig goed uit. Vergeleken met Part II lijkt er opnieuw een stap gemaakt te zijn qua graphics en The Last of Us Part I kan zich moeiteloos scharen onder de mooiste PlayStation 5-titels. Het laat ook meteen zien dat dit niet simpelweg een opfrisbeurt is, maar dat er echt moeite in is gestoken om het spel klaar te maken voor de huidige generatie. Je krijgt daarbij zoals zo vaak tegenwoordig de keuze tussen fidelity en frames per seconde. De eerste gaat voor een 4K-resolutie en 30 fps, waar de tweede je een lagere resolutie biedt met 60 fps. Wij hebben een duidelijke voorkeur voor de laatste. De game voelt een stuk responsiever aan en qua graphics lever je maar amper iets in.

Kijken we vervolgens naar de gameplay, dan is er niet zo heel erg veel veranderd. Het is al even geleden dat we de PlayStation 4-versie hebben gespeeld natuurlijk, maar qua besturing lijken er weinig stappen gemaakt. Dit is overigens niet erg, want de gameplay was al prima en voelt in deze tijd nergens verouderd aan.

Wat wel merkbaar is verbeterd, is de a.i. van zowel je menselijke tegenstanders als die van je reisgenoten. Je tegenstanders hebben dankzij de nieuwe engine meer mogelijkheden om je het leven zuur te maken en dat laat zich het beste zien in de tactieken die ze gebruiken. Zo zullen ze je proberen vanaf de zijkant aan te vallen of in de val te lokken. Bij je eigen reisgenoten zal je merken dat ze assertiever zijn geworden en zich beter staande weten te houden in gevechten. Je hebt er nu bij vlagen echt wat aan en dat maakt de ervaring van het spelen een stuk leuker.

Toch is er wel een hele grote olifant in de kamer wat betreft deze remake. Mocht je zo gelukkig zijn dat dit de eerste keer is dat je The Last of Us speelt, dan kun je blind naar de winkel rennen en een ware klassieker in haar beste vorm in huis halen. Voor wie het verhaal al eens, of zelfs al vaker, heeft doorgespeeld, vinden we het prijskaartje van €69,99 eigenlijk te gortig. Buiten de fantastische graphics is het natuurlijk wel gewoon exact dezelfde game die je doorspeelt. Je kent de twists in het verhaal en ook de gevechten en puzzels heb je allemaal al eens gedaan. De wijzigingen op gameplaygebied zijn welkom, maar maken het niet opeens een compleet andere ervaring.

Dat geldt overigens wel voor wie de game speelt met een beperking. Mocht je tot die doelgroep behoren, dan geeft deze remake je nu de kans om er echt van te genieten. De nieuwe engine maakt meteen ook de extra hulp voor mensen met een beperking beschikbaar die we kennen uit het tweede deel en het is een ontwikkeling die we alleen maar toejuichen.

The Last of Us Part I is een uitstekende remake en maakt een echte PlayStation-klassieker geschikt voor een nieuwe generatie consoles, waarbij vooral de prachtige graphics indruk maken. Mocht je echter het origineel of de remaster al eens hebben uitgespeeld, dan zouden wij persoonlijk wachten op een aanbieding.

Wij speelden The Last of Us Part I op de PlayStation 5. De game is momenteel exclusief voor dit platform. Wel is er een pc-versie in de maak waar nog geen releasedatum bekend van is.