Pac-Man World Re-Pac

Pac-Man World Re-Pac is een prima remake, maar doet niet echt iets heel bijzonders.

Of je nu voor of na 1980 bent geboren, je hebt vast weleens gehoord van Pac-Man. Het gele happertje heeft sinds die tijd de hoofdrol gespeeld in meerdere games. In 1999 verscheen Pac-Man World, een 2.5D-platformer, voor de PlayStation. Nu, meer dan twintig jaar later, leek het Bandai Namco een mooi moment om een remake uit te brengen van die titel in de vorm van Pac-Man World Re-Pac. Wij gingen de afgelopen tijd met het spel aan de slag en hieronder kun je lezen of een game van meer dan twintig jaar oud nog de moeite waard is.

Zoals de meeste titels uit de jaren 90 heeft ook Pac-Man World Re-Pac niet echt een spannend verhaal. De familie van Pac-Man wordt ontvoerd door de ‘Ghost Gang’, die Toc-Man als leider hebben. Pac-Man moet, zoals elke protagonist ooit, het avontuur tot een goed einde brengen, door zijn familieleden te redden uit de handen van Toc-Man.

Pac-Man World Re-Pac is verdeeld in verschillende werelden met een aantal levels en wordt afgesloten met een eindbaasgevecht. Het is iets dat we regelmatig zien bij platformers en zeker uit die tijd. In elk level is het de bedoeling om het einde te halen zonder naar beneden te vallen. Dit is niet altijd even makkelijk, omdat het spel te kampen heeft met cameraproblemen. Het is een probleem dat wel vaker aanwezig is bij dit genre. Samen met het 2.5D-perspectief is het soms lastig om de juiste inschatting te maken voor een sprong. Pac-Man heeft wel een schaduw, maar dat helpt je niet altijd, aangezien je ook met enige regelmaat over een diepe afgrond moet springen. Het zorgt soms voor onnodige frustratie, maar het is ook niet iets dat eenvoudig verholpen had kunnen worden met deze remake. Toch is dit probleem niet constant aanwezig en heeft het niet de overhand.

In de verschillende levels is het ook de bedoeling dat je de nodige items verzamelt. Zo moet je, zoals in de allereerste Pac-Man, fruit verzamelen. Dit geeft je extra punten, maar is ook nodig om hekken te openen waar een schakelaar of schatkist achter zit. De schakelaars zorgen er vaak voor dat je een gebied kunt bereiken dat eerder niet toegankelijk was. De schatkisten bevatten vaak  levenspunten of een extra leven. Het is vaak niet nodig om de hekken te openen als je alleen het einde van het level wilt halen, maar het maakt het wel een stukje makkelijker.  Op die manier kun je namelijk extra levens verzamelen die je waarschijnlijk wel nodig zult hebben in de latere levels. Mocht het allemaal wat te moeilijk zijn, dan kun je ook kiezen voor een easy mode, waarin je zo vaak dood mag gaan als je wilt. Het zorgt ervoor dat de game toegankelijk is, ook voor de wat jongere gamers.

Elke wereld wordt afgesloten met een eindbaasgevecht. Deze zien er leuk uit, brengen de nodige variatie, maar zijn eigenlijk nooit echt heel moeilijk. Het feit dat ze makkelijk zijn, betekent niet dat ze niet leuk zijn. Dit is vooral te danken aan de vrolijke en kleurrijke wereld inclusief de grappige tegenstanders. Uiteindelijk is dat niet alleen voor de eindbaasgevechten,  maar geldt dat voor de gehele game. Het is gewoon een vermakelijke platformer, die niet al te lastig is.

De gameplay was in 1999 prima en blijft in 2022 eigenlijk gewoon overeind. Natuurlijk hebben de ontwikkelaars wel kleine verbeteringen doorgevoerd en is Pac-Man bijvoorbeeld een stukje makkelijker te besturen dan in het origineel. Waar NOW Productions wel wat aan heeft moeten doen, was het grafische gedeelte. Aangezien Pac-Man World oorspronkelijk een originele PlayStation-game was, moest er natuurlijk wel behoorlijk wat gebeuren. Het is de ontwikkelaar in ieder geval gelukt om het geheel eruit te laten zien als een moderne game. Het is niet dat we geen mooiere games hebben gezien de afgelopen tijd, maar het is meer dan voldoende voor deze remake.

Pac-Man World Re-Pac is een prima remake van een game die destijds best leuk was. Grafisch gezien doet het niet onder voor andere remakes, maar heel bijzonder is het nu ook weer niet. Wat betreft gameplay is het absoluut vermakelijk, maar doet het ook weer niet iets heel speciaals. Al met al is Pac-Man World Re-Pac als remake geslaagd en zullen fans van het origineel en platformers zich er uitstekend mee kunnen vermaken, maar het is niet zo dat iedereen deze game moet spelen.

Pac-Man World Re-Pac is voor deze review gespeeld op PlayStation 5. De game ook ook verkrijgbaar voor Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.