Doorgaan naar artikel
Harvestella
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De demo van Harvestella zet een hele simpele, maar vermakelijke basis neer. Onze grote vraag is dan ook of dit in het uiteindelijke spel leuk blijft door bijvoorbeeld uitbreiding op die basis, of dat het eentonig gaat worden als er weinig aan toegevoegd wordt.

Heb je ooit gedroomd van een heerlijk rustige combinatie tussen een Japanse RPG en een game waarbij je een eigen boerderij kan runnen? Die ervaring wil Harvestella je bieden. Wij zijn op Square Enix Plays in Londen alvast met de game aan de slag gegaan en vertellen je er graag over.

Harvestella begint met de hoofdpersoon, die je zelf kan maken, die flauwvalt. Een of ander magisch meisje doet iets met je, waardoor je weer kan lopen. Voordat je het weet val je toch weer flauw en beland je in een wereld die heel anders lijkt te zijn. In deze “nieuwe wereld” (het is nog onduidelijk of het echt om een nieuwe wereld gaat of een andere tijd, andere werkelijkheid, etc) word je geholpen door een dokter uit een klein dorpje. Ze laat je herstellen in een klein huisje met een mooi stuk grond eromheen. Om je te helpen krijg je van de inwoners van het dorp wat zaadjes om te planten en zo begint je kleine boerderijleventje.

Alhoewel het misschien wat cliché aandoet, bouwt Harvestella de wereld best prima op. Het spel is langzaam, écht langzaam. Maar dat is niet erg als je een spel zoekt waarbij je jezelf kan verliezen in een mysterieuze wereld. Vind je veel langzame dialogen die soms niet eens iets met het verhaal te maken hebben irritant, dan is Harvestella duidelijk niet jouw ding. Kan je wel genieten, dan is het heerlijk langzame tempo juist iets om van te genieten.

Harvestella farm

Dit rustige tempo wordt ook benadrukt door de gameplay, maar dat behoeft wat uitleg. Harvestella is opgedeeld in dagen en tijd verstrijkt door rond te lopen en dingen te doen. Je kan je tijd besteden aan het zaaien of oogsten op je boerderij, het maken van voorwerpen, het gaan naar het nabijgelegen dorp of het ontdekken van nieuwe gebieden en het bevechten van monsters. Hierdoor ben je nooit eindeloos bezig met een nieuw gebied verkennen en monsters bevechten, maar moet je altijd na een poosje weer terug naar je huisje om te slapen, sowieso omdat je voor middernacht thuis moet zijn, anders val je flauw, maar ook om je energie weer bij te vullen, anders val je ook flauw. Dit zorgt er ook voor dat je, als je daar toch bent, weer even je gewassen checkt en eventueel je oogst verkoopt, kijkt of je nieuwe dingen kan maken en naar het dorpje gaat om inkopen te doen. Hierdoor word je als het ware gedwongen om het rustig aan te doen, wat wij erg goed konden waarderen.

Harvestella Combat

Gevechten zelf lijken nog weinig interessant in de demo. Het is realtime, maar er is weinig actie en je kan ook niet echt zoals bij een actie-RPG dingen goed timen of ontwijken. Het is gewoon een kwestie van ‘dit monster is zwak tegen zwaarden, dus gebruik je zwaard’ of ‘dit monster is zwak tegen vuur, dus gebruik vuur’. Gezien hoe het spel wegspeelt, verwachten we eigenlijk ook niet dat hier later in de game veel verandering in gaat komen. We staan er natuurlijk wel voor open, maar laten we reëel blijven. Dit is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant heeft het ons speelplezier met Harvestella niet veel beïnvloedt. Het feit dat gevechten niet al te intens zijn, past uiteindelijk prima bij de rustige sfeer van de game.

Harvestella is een game waarvan we niet goed wisten wat we moesten verwachten bij de aankondiging. Nu hebben we nog steeds onze vraagtekens bij het hele avontuur. De opzet is goed en we hebben ons enorm vermaakt met de demo. De wereld is leuk om je in te begeven en de afwisseling van exploratie, vechten en het dorpsleven is sterk. We zetten dan ook vooral onze vraagtekens bij hoe Harvestella voort gaat bouwen op deze basis. Dat gevechten momenteel enorm simpel zijn, is prima, maar hoe zorgt de game ervoor dat het niet saai wordt na twintig uur? Het zaaien, oogsten en verkopen van gewassen is momenteel een goede afleiding, maar komt hier meer diepgang bij kijken op een gegeven moment? De wereld weet ons momenteel te boeien omdat het mysterieus is, maar zal het na een paar uur ook daadwerkelijk inhoud hebben?

Harvestella World

Antwoord op deze vragen en meer krijgen we hopelijk in november: Harvestella verschijnt 4 november voor de Nintendo Switch.