Spokenchaos
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Spokenchaos is een grappig en spannend familiespel dat zowel leuk is voor de kinderen als voor hun ouders. De regels kunnen gemakkelijk aan leeftijd worden aangepast, zodat het steeds iets strategischer en uitdagender wordt. Het bordspel had een ster meer gekregen als de meubels er iets mooier uit hadden gezien. Spokenchaos zit goed in elkaar en blijft leuk om meerdere keren uit de spellenkast te pakken. Al met al een aanrader voor gezinnen.

Van speluitgever Letheia Games verscheen dit jaar het familiespel Spokenchaos. In Spokenchaos is een groep spoken in het holst van de nacht een hotel binnengeslopen. Bij het verkennen van dit hotel maken zij een hoop lawaai en maken ze per ongeluk de hotelgasten wakker. De gasten durven niet zo goed de lobby in te lopen, aangezien daar al dat kabaal vandaan komt, maar ze beginnen wel erg nieuwsgierig te worden. Stiekem gluren ze vanuit hun kamers door het sleutelgat. Als spook is het jouw taak om de lobby over te steken zonder dat je wordt gezien door de hotelgasten. Kunnen ze jou zien door het sleutelgat? Dan ben je weer terug bij af.

Spokenchaos_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

In het basisspel van Spokenchaos heeft iedere speler een groepje van zeven spoken tot zijn of haar beschikking. Een groot spook, twee middelgrote spoken en vier kleine spookjes. Hoe groter het spook, hoe meer punten dit spook oplevert wanneer het de overkant van de lobby bereikt. De lobby staat vol met meubelstukken waarachter, waaronder of waarin je je kunt verschuilen. In elk van de vijf rondes trekken alle spelers een kaart waarop staat hoeveel stappen zij in de lobby mogen zetten. Op sommige kaarten staat ook een meubelstuk dat je van plek mag veranderen. Hierna proberen te spoken het speelbord over te steken. Een speler kiest een kant van het speelbord vanaf waar er door het sleutelgat wordt gegluurd. Daarnaast wordt er met de dobbelsteen gegooid. Het aantal ogen bepaalt bij welke deur het sleutelgat komt te staan. Gluren maar! Zie je een spook van je tegenstander? Dan is deze weer terug bij af.

Spokenchaos is een grappig bordspel waarbij enige strategie nodig is. Als je bijvoorbeeld een meubel mag verplaatsen in de lobby, weet je nog niet vanaf welke kant er gegluurd gaat worden. Positioneer de meubels zo dat jouw spoken vanuit iedere hoek goed verstopt zijn of kies een handige plek waarbij jouw tegenstander juist goed zichtbaar is. Spokenchaos heeft ook iets ondeugends doordat je speelt met de spoken in plaats van de hotelgasten. Het bordspel bevat een aantal goed bedachte elementen, zoals de spiegel in de lobby. Als de weerspiegeling van jouw spook te zien is door het sleutelgat, dan ben je ook gewoon af. Het is echt een leuk spel dat goed te spelen is met kinderen vanaf een jaar of zes, waar Letheia minimaal acht jaar adviseert. Er zijn twee varianten waarmee je het spel moeilijker kunt maken, zodat het ook voor oudere kinderen en hun ouders leuk blijft. Een voorbeeld hiervan is ‘de vloer is lava’ waarbij alle spoken op een meubel moeten staan aan het einde van een ronde.

Spokenchaos_Sleutelgat Foto: Janneke Ooms-Janssen

Spokenchaos speel je met twee tot vier spelers in ongeveer een half uur. De speelstukken zijn erg mooi vormgegeven, al hadden de meubels iets meer variatie in kleur kunnen gebruiken. Deze zijn nu allemaal volledig paars. De regels zijn gemakkelijk te leren en een eerste potje is snel opgestart. Er zijn drie speelvarianten: het basisspel, de variant voor gevorderden en de uitbreiding met extra regels waaraan de spoken zich moeten houden. Op deze manier blijft het een leuk spel om vaker te spelen.