NHL 23
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Wanneer je een echte fan bent van de franchise wordt je misschien ietwat teleurgesteld door het gebrek aan extra modi en kan je wellicht nog wel een jaartje door met de vorige uitgave. Wil je graag aan de slag met vrouwenteams en wil je visueel een upgrade, dan is er geen betere en realistischere ijshockeygame dan NHL 23.

Net als bij FIFA, NBA, NFL en nog diverse andere sporten wordt er ieder jaar een nieuwe game uitgebracht door EA Sports, de sporttak van gamestudio Electronic Arts. Al jaar en dag voeren zij de boventoon als het gaat om sportgames en is er nagenoeg ook geen concurrentie. Nu is Nederland een vrij sportief land waar vele diverse sporten worden beoefend, maar ijshockey is hier nooit echt doorgebroken. Deze vorm van sport is voornamelijk erg populair in het noorden van Amerika en Canada, maar toch zijn er in Nederland veel liefhebbers van de sport en wellicht ook liefhebbers van de game. Het is een beetje vaste prik dat er aan het eind van het jaar diverse sportgames worden uitgebracht door EA Sports en dit jaar is dat heel toepasselijk NHL 23. De ontwikkelaar heeft weer haar uiterste best gedaan om de fans de beste gamingervaring te bezorgen als het gaat om schaatsen, een puck en twee teams vol sterke en ietwat agressieve spelers die elkaar niet uit de weg gaan op het ijs. In deze review lees je of ze hier ook daadwerkelijk in zijn geslaagd.

NHL 23

Het grote nadeel van het uitbrengen van een jaarlijkse game is het blijven innoveren en ontwikkelen om iets nieuws aan de man te brengen. Dit kunnen ze op diverse vlakken doen, maar om direct met de deur in huis te vallen is de content die de game biedt niet heel veel anders dan voorgaande jaren. Dit is onder andere merkbaar doordat er vrijwel geen echte vernieuwingen zijn als we het hebben over de spelmodi. Zo is er de altijd aanwezige carieremodus genaamd Be a Pro, waarbij je het zelf moet gaan maken als professioneel ijshockeyer. Je begint als onervaren speler en dient je te onwtikkelen tot een echte profesional op het hoogste niveau. NHL beschikt daarnaast ook over de erg uitgebreide modus Hockey Ultimate Team (HUT), oftewel FUT uit FIFA waarbij je een complete selectie bij elkaar kunt spelen en je eigen team volledig kunt opbouwen.

NHL 23

Helaas wordt er bij deze modus, net als bij veel andere games, erg de nadruk gelegd op het gebruik van in-game transacties. Het is wel mogelijk zonder echt geld te spelen, maar dat gaat erg langzaam en je team is gewoonweg minder goed dan het team van een tegenstander die diverse dure spelerspaketten heeft gekocht met goede spelers. Gelukkig is er ook nog de Franchise-modus waarin je zelf je Hockey League kan opzetten. Hierbij beslis je zelf hoeveel en welke teams er mee mogen doen om vervolgens de strijd aan te gaan om het kampioenschap. De grootste toevoeging op het gebied van extra content lijkt te zijn in de vorm van vrouwenteams.

Wanneer je eenmaal aan het spelen bent valt pas op dat EA Sports zijn focus heeft gelegd op de gameplay, de realistische ervaring en alles wat er bij een wedstrijd komt kijken. Fanatieke supporters, geschreeuw vanaf de tribune en een opzwepende muziek passen goed bij de ietwat agressieve sport. Zo gaan de spelers elkaar niet uit de weg en belandt je ook regelmatig met een smak tegen het ijs of de zijwand. Dit gecombineerd met een soepele, verbeterde besturing en de mogelijkheid om te kiezen voor een eenvoudige arcade- of ingewikkelde simulatiebesturing zorgt EA Sports ervoor dat iedereen met NHL 23 overweg kan. Gelukkig kun je ook tijdens het spelen de moeilijkheidsgraad aanpassen zodat je er even rustig in kunt komen voordat je je op glad ijs begeeft.

Uiteraard is er ook een mogelijkheid om het online op te nemen tegen andere vrienden of onbekende. Helaas is er nog geen crossplay aanwezig, dus ben je op dit moment nog gebonden aan het platform waar je zelf op speelt. Gelukkig heeft EA Sports te kennen gegeven dat hier in november verandering in komt.

Grafisch gezien ziet NHL 23 er prima uit. Spelers zien er natuurgetrouw uit en alles wat er rondom de puck afspeelt is tot in detail afgewerkt. Denk hierbij aan de sproeten in het gezicht van spelers tot aan de stiksels van de tenues. Dit geldt ook voor de markeringen en reflectie op het ijs en de supporters op de tribune. Hiermee wordt ook duidelijk dat de game volledig is ontwikkeld op de kracht van de huidige generatie consoles.

De grafische verbeteringen maken van NHL 23 het meest realistische deel tot nu toe. Behoudens het toevoegen van vrouwenteams, is er geen extra content ten opzichte van de voorganger en dat zal voor de fans een kleine telleurstelling zijn.

NHL 23 is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4 en Xbox One.